Hae
Aino Mäkelä

Treenitavoitteet – missä ollaan nyt ja mihin ollaan menossa?

Parhaillaan on menossa Crossfit Openit elikkäs karsinnat Crossfit Gameseihin. En oo tainnut aiemmin edes suorittaa kaikkia karsintalajeja, mutta nyt kun sekä mulla että mun treenikaverilla on ollut hyvä sauma niin ollaan tehty kaikki yhdessä – ja samalla otettu osaa meidän salin parikilpailuun 😀

Nää Openit on ollu ihan superhauskat ja vaikka vielä on pari lajia jäljellä, niin yksi asia on varma: oon joka kerta tehnyt parhaani ja ylittänyt itseni. Ja se jos mikä on siistiä! Yhdessäkin treenissä tein kaks omaa ennätystä sillä tein 25 T2B:tä (vuosi sitten sain yhden) ja 50 double-underia (vuosi sitten en saanut yhtään) niin kai tässä saa olla vähän tyytyväinen?! 😀

Vaikka Openit ei vielä oo edes ohi, niin oon jo tosi motivoitunut treenaamaan ens vuotta varten! Kai nää on samalla ihan hyvä tsekkaus siihen, mikä on oma nykynen taso ja missä on parantamisen varaa..? 😀 Ainakin mulla se on toiminut just niin ja ens vuonna aion osata ainakin seuraavat:

  • Leuanvedot. Jos tänä vuonna sain 9 niin ens vuonna tavoite on se 20 mitä tänäkin vuonna ois ollu kiva osata, jotta oisin päässy siihen tulokseen mitä havittelin 😀 Leukojen kans ois hyvä jos osais kipata, niin homma sujuis nopeammin ja kevyemmin – voiman lisäksi siis ajatuksena ois oppia parempi ja tehokkaampi tekniikka (jota ei tällä hetkellä siis oo ollenkaan – hahhha!).
  • T2B aka ”varpaat tankoon”. Tää sujuu jo tosi kivasti, mutta tähänkin ois kiva leukojen tapaan oppia parempi ja tehokkaampi tekniikka – omin sanoin ”ilman turhia heilumisia”.
  • Käsilläseisonta tää tulee olemaan mulle edelleen se vaikein, koska hemmetti – mä en vaan uskalla olla pää alaspäin! Tavallaan tiedän, että mulla on voimaa ja tarpeeksi hyvä hallinta keskivartalossa, mutta silti mua pelottaa ihan hirveästi sinne käsien päälle nouseminen. Veikkaan, että tää vois mennä ohi jo ihan jollain päivän intensiivikurssillakin..?
  • Boxihypyt. Näiden kans on sama ongelma kuin käsilläseisonnassa: pelko. Mä hyppäsin kerran aika pahasti päin boksia ja se sattu niin älyttömästi, että siitä tuli kammo 😀 Toinen juttu mikä boksihypyissä häiritsee on mun näkö – tai se, että en näe. En käytä laseja treenatessa, joten mulla hämärtyy hahmotuskyky ja sen vuoksi mulla on epävarma fiilis hypätä boksille. Ehkä siis pitäis suunnata piilariostoksille?
  • Ehjänä pysyminen on kuitenkin se kaikista isoin tavoite kaikista ja ainut tavoite, mikä mulla liittyy varsinaiseen voimailuun. Monesta oppineena mielummin treenaan maltillisemmin ja fiksummin, sen sijaan että hirveällä temmolla rikkoisin itseni.. tähän kuuluu maltillisen treenaamisen lisäksi myös asianmukaiset palauttelut, kehonhuollot ja lepopäivät 🙂

Eli ens vuonna Openien aikaan mun ois tarkoitus pystyä kaikkeen tuohon. Vuosi on pitkä aika, joten uskon kyllä pystyväni siihen. Kiire tässä ei onneksi ainakaan ole, joten nyt ei muuta kuin harjottelemaan!

Millaisia tavotteita sulla on treenien suhteen? Taidollisia, tuloksellisia vai kenties omaan kehonkoostumukseen liittyviä? Mitä ikinä ne olikaan, niin muista tämä: sä pystyt siihen! <3

Energisin terkuin,
<3 Aino

SEURAA MYÖS: IG @makelaino / FB RAWinto

Koiran lihashuolto – humpuukia vai hyödyllistä?

Oletko joskus käynyt hierojalla lihasjumien takia? Veikkaan, että olet – ainakin minä olen. Mulla itselläni lihakset on menny jumiin rankoista treeneistä, ne on kärsineet huonosta liikkuvuudesta ja myös huonoista työskentelyasennoista, pitkistä autoreissuista ja vääränlaisessa sängyssä nukkumisessa. Syitä on siis monia ja usein myös sellaisia, joita ei välttämättä edes itse huomatakkaan.

Yksi asia kuitenkin yhdistää varmasti jokaisen syyn:  hieronnan ja huollon jälkeen olo on huomattavasti parempi! Aina.

Koiran lihashuolto

Joku nyt saattaa miettiä, että miten tämä nyt muka koiriin liittyy – joku toinen on saattanut jo sen oivaltaa: myös koiriin pätee samat jutut. Kuten ihmisillä, myös koirillakin monet ongelmat (jopa ruoansulatuksessa ja käytöksessä) voi johtua lihaskireyksistä ja kivuista. Näistä vaan puhutaan aika harvoin ja tuntuu, ettei ihmisillä edes ole tiedossa kaikkia tapoja pitää koirastaan parasta mahdollista huolta.

Omalla kohdallani kiinnostus koirien lihashuoltoon on herännyt nyt mun omien koirieni myötä. Ennenkaikkea Ismon viime keväinen paha loukkaantuminen ja siitä seuranneet lihasjumit ja virheasennot on avanneet mun silmiä aivan uudella tapaa. Koirat on siinä mielessä haasteellisia, ettei ne osaa kertoa missä on vika ja mihin sattuu, joten usein ammattilaiset joutuukin tekemään tietynlaista salapoliisityötä pystyäkseen auttamaan koiraa parhaalla mahdollisella tavalla.

Koska meidän arki sisältää paljon aktiiviteettia ja välillä pitkiäkin automatkoja on koirista pidettävä hyvää huolta – molemmat kun on koirille ja lihaksistolle omanlaisensa rasite, aivan kuten mulle itsellenikin . Lihashuolto mahdollistaa myös paremmat kilpailusuoritukset ja vaikuttaa myös näyttelyihin, sillä jumiset lihakset vaikuttaa koiraan kauttaaltaan – ja voi aiheuttaa myös niitä virheasentoja.

Vaikka mä harrastankin mun koirien kanssa aktiivisesti haluan korostaa, että lihashuolto on tärkeää ihan kaikille nelijalkaisille! Jumeja ja revähdyksiä voi tapahtua ihan arkisilla hihnalenkeillä (ainakin näillä liukkailla!), vapaana juostessa (jolloin myös erilaiset törmäykset ja kaatumiset on mahdollisia) – unohtamatta kuinka lihakset voi mennä jumiin myös inaktiivisuudenkin vuoksi.

Pienilläkin jutuilla lihashuollossa on iso vaikutus – ja se voi tehdä ison eron jo ihan kisasuoritukseenkin! Meillä aloitettiin juuri valmistautumaan huomiseen näyttelyyn ja koirat saikin jo yllensä Back On Trackin verkkoloimet. Verkkoloimi kuuluu meillä sekä suoritusta valmistaviin että siitä palauttaviin rutiineihin, nimittäin se tehostaa aineenvaihduntaa ja vähentää lihasjännityksiä pitämällä lihakset lämpiminä. Jo heti ensimmäisellä käyttökerralla koirissa huomas selvästi loimen vaikutuksen ja miten koirat nautti sen lämmittävästä vaikutuksesta – siispä ne on aina innoissaan, kun loimet otetaan esille! 😀

On myös hyvä muistaa, että lihasten huoltamisen sekä asianmukaisen lämmittelyn ja jäähdyttelyn lisäksi on hyvä pitää huoli myös koiran lihaskunnosta ja etenkin syvistä lihaksista. Toimivat lihakset nimittäin pelastaa arjessa monelta, jopa niiltä liukasteluilta ja kaatumisilta 😉 Mutta näihin juttuihin tuun palaamaan vielä uusien kirjoitusten myötä!

Koiramaisin terkuin,
<3 Aino

SEURAA MYÖS: IG @makelaino / FB RAWinto