Hae
Aino Mäkelä

Juuri silloin, kun ei millään pystyisi

Kellojen siirtäminen talviaikaan on aina varma merkki siitä, että edessä on kaamos. Pitkiä pimeitä päiviä, jolloin valonpilkahduksia ennättää näkemään vain lounastauon kauppareissulla. Ja tuntuu, kuin se pimeys veis meistä mukanaan puolet energiasta.

Mutta mitä sitten, kun energia katoaa pimeyden mukana? Edelleen silti olisi kyettävä tekemään samoja asioita, kuin valoisinakin kausina.. Mutta työpäivän jälkeen ainoa houkutteleva asia on sohvanpohja, eikä puhettakaan että ruoanlaitto tai siivoaminen innostaisi. Salitreenistä puhumattakaan!

Helposti siinä vaiheessa mieli tekee kepposen. Se alkaa vellomaan kaikessa tekemättömässä, ja alkaa luomaan stressiä ihan turhanpäiväisistä asioista. Tuntuu, että tekemistä on enemmän mitä aikaa ja stressikäyrät alkaa nousemaan varkain. Rennosti ei voi ottaa, koska jos sen virheen tekee, niin hommat kasaantuu vielä lisää. Juodaan kahvia, jotta kone pysyy käynnissä ja energiaa voidaan hankkia vielä lisää macan kaltaisista energisöivistä superfoodeista. Lisää kaasua vaan, niin hommat hoituu!

Tuota virhettä, ei kannata tehdä.

Sillä juuri se hetki, kun tuntuu että on niin kiire ettei edes omia ajatuksiaan kuule, on se jolloin täytyy ottaa rennosti. Sulkea puhelin ja jättää tietokone toimistolle. Laittaa villasukat jalkaan ja keittää kuppi kuumaa teetä. Silloin täytyy antaa omalle keholle ja mielelle lepoa ja rauhaa, jotta se pystyy taas toimimaan järkevästi ja loogisesti.

Jos stressaantuneena pumppaa itsensä täyteen kofeiinia ja stimulantteja, kehon ”taistele tai pakene” -tila virittyy vain pahemmin päälle. Se toki auttaa suoriutumaan arjesta, mutta se tekee kyllä muutakin. Nimittäin heikentää unenlaatua, ruoansulatusta ja tekee mielialan helposti kiukkuiseksi.

Ja sitähän me ei haluta, eihän?

Sen sijaan omaa kehoa voi tukea mukautumaan tuohon olotilaan paremmin. Rentoutumalla ja viettämällä ”omaa aikaa” saa aivot lepoa, ja panostamalla kunnon yöuniin. Levollisena ja palautuneena on nimittäin paljon helpompi myös sietää stressiä ja painetta, sekä selviytyä myös hieman haastavammistakin paikoista.

Omalla kohdallani olen havainnut kolme tekijää, jotka auttaa pitämään arjen stressin minimissään. Ensimmäinen on viikon TO DO-lista, josta hoidan kaikki kurjat ja ärsyttävät asiat pois heti maanantaina. Siitä tulee muuten ihan älyttömän kiva, ja helpottunut fiilis! Toisekseen nautin KSM66-Ashwagandhaa ja reishiä vaihdellen, ne tasapainoittaa ja rentouttaa tehokkaasti ja lempeästi. Ja kolmas on jokailtainen disconnect-aika eli laitan puhelimen lentokonetilaan, jotta saan olla ilman ärsykkeitä ja rauhottua unille.

Miten sä suhtaudut stressiin ja ennenkaikkea kaamokseen? Onko tää sulle vaikeaa aikaa, vai meneekö siinä samassa kuin kaikki muutkin vuodenajat?

<3 Aino

LUE MYÖS:
8 vuotta – 8 faktaa / Vegaaninen mac’n cheese / Jokaiselle jotakin

SEURAA MYÖS:
IG @makelaino / FB RAWinto

Yksi kommentti

  1. Salla kirjoitti:

    Moikka! Mulle syksy ja talvi on vuoden parasta aikaa! Rakastan pimeyttä, tuntuu aina että herään henkiin ja sisäinen aurinkoni alkaa loistaa. Sitä vastoin keväällä taas iskee aivan jäätävä väsymys, päivät menee sumussa ja vasta illalla, pimeän hiipiessä, alkaa vähitellen helpottaa.
    Ennen kasasin itselleni valtavat paineet; pitäisi hoitaa töiden lisäksi kotityöt, treenata kunnolla ainakin viisi kertaa viikossa ja herätä viimeistään yhdeksältä… Nyt olen vihdoinkin oppinut hellittämään ja tajunnut sen, että vain olennaisilla asioilla on merkitystä. Mä saan oikeasti nukkua vaikka puoleenpäivään, jos nukuttaa, eikä mun tarvitse tehdä mitään muuta kuin selviytyä työpäivästä. Hikiliikunnan voin korvata venyttelyllä ja hitailla kävelylenkeillä luonnossa. Vapaapäivinä sitten voin hoitaa siivoukset ym tarpeelliset jutut, jos ja kun energiaa riittää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.