Hae
Aino Mäkelä

Näin onnistut tekemään pysyvän elämäntapamuutoksen

Tammikuu on yleensä vuodessa se kuukausi, joka on eniten täynnä toivoa, intoa ja motivaatiota. Uutena vuotena tehdyt lupaukset motivoivat joulupöytien ääreltä takaisin lenkkipoluille ja kuntosaleille, ja joulun tuhlailun jälkeen aletaan taas miettimään mistä voisi säästää ja miten. Yleensä ensimmäiset viikot on helppoja, mutta usein ne oman arjen haasteet työntää kapuloita rattaisiin..

Mutta eikö olisikin kiva, jos ne uudet hyvät tavat jäisi osaksi omaa arkea myös tammikuun jälkeenkin? Usein pelkkä valtava tietomäärä ja kova onnistumisen halu ei riitä onnistuneeseen muutokseen, vaan usein se voi jopa sekoittaa pakkaa kun yritetään tehdä vähän kaikkea yhtäaikaa – ja myönnän itsekin sortuneeni siihen useamman kerran, myös nyt viimeisimmän säästö&sijoitus -innostukseni myötä 😉

Siispä nyt sekä muistutuksena itselleni, että inspiraationa teille kirjasin taas ylös ne tekijät, jotka auttaa tekemään muutoksesta hetken hurmion sijaan pysyvän.

ÄLÄ KIIREHDI

Älä haukkaa liian isoa palaa purtavaksi kerralla. Suurin osa kaikenlaisista elämäntapamuutoksista kaatuu juurikin suurudenhulluuteen – siihen, että kuvitellaan pystyvämme kertaheitolla muuttamaan koko elämämme uusiksi. Hetkeksi se toki voi ehkä onnistua (ehkäpä juuri tammikuuksi!), mutta pidemmällä tähtäimellä se harvoin on paras ratkaisu.

Kannattaakin aloittaa pikkuhiljaa, yksi juttu kerrallaan opettelemaan uusia tapoja ja ottamaan uusia elementtejä osaksi omaa arkea. Näin voit oikeasti oppia ja omaksua ne tavat osaksi sun jokaista päivään. Ja mikä parasta: uudet, hyödylliset tavat ruokkivat toisiaan ja motivaatio uuden oppimiseen kasvaa entisestään! Kun huomaat kuinka suuri vaikutus ihan pienilläkin asioilla on, myös nälkä uuden oppimiseen kasvaa kuin huomaamatta.

Itseään on hyvä myös motivoida ja kiittää onnistumisista. Aseta pienempiä välitavoitteita sen ”päätavoitteen” sisälle ja lupaa itsellesi aina jokin pieni palkinto, kun tietty rajapyykki on ylitetty. Toimii!

POSITIIVISUUDEN KAUTTA

”En saa syödä sitä – en saa tehdä tätä. Mun täytyy toimia näin, jotta olisin hyvä, koska on mun IHAN oma vika että olen tälläinen..”

Jos mieli on negatiivinen ja keskittynyt negatiivisiin ajatuksiin, on muutokseen vaikea suhtautua positiivisesti. Miksi tekisit jotain, mikä kuihduttaa elämäniloasi?

Onneksi omaan asenteeseen voi vaikuttaa ja alkaa ajattelemaan asioita toisesta näkökulmasta. Itsensä haukkumisen ja syyllistämisen sijaan on myös tärkeä opetella kehumaan itseään!

Sen sijaan, että kieltäisit itseltäsi asioita keskity siihen mitä kaikkea saat, voit ja osaat tehdä. Ja ennenkaikkea kuinka paljon hyvää elämääsi saat niistä uusista, erilaisista jutuista!

MITÄ OIKEASTI HALUAT

Ja miksi haluat niitä asioita? Vain aito, itsestä kumpuava sisäinen motivaatio ja halu oppia uutta, on ne jotka johtaa pysyvään lopputulokseen. Keskity positiivisiin asioihin joita muutos saa elämässäsi aikaan ja kirjaa niitä ylös! Kuten jo aiemmin totesin: suhtautumalla muutokseen mahdollisuutena luopumisen ja itsensä kiusaamisen sijaan onnistut takuulla.

Älä tee mitään sellaista, joka ei susta itsestä tunnu hyvältä tai oikealta – äläkä ainakaan siksi, että miellyttäisit valinnoillasi muita. Ainoa ketä sinun tarvitsee miellyttää olet sinä itse.

OTA OPIKSI

Vastoinkäymisiä tulee aina. Ihan jokaiselle meistä! Ainut asia joka silloin ratkaisee on se, miten siihen itse suhtaudut. Jos ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla luovutat, jää matka aika lyhyeen. Koska mitään kiirettä ei ole, on sulla on kaikki maailman aika ottaa oppia virheistä ja erheistä – ja nousta ylös pää pystyssä, jatkaen matkaa entistä vahvempana.

Toivottavasti näistä ajatuksista oli iloa sun sunnuntaihin ja motivaatiota tuleviin viikkoihin! Ja kuukausiin, nimittäin huomennahan on jo helmikuu..

<3 Aino

LUE MYÖS:
Vuoden 2021 teema: raha & säästäminen / Viikon ruokalista + ostoslista hintoineen / 10+6 säästövinkkiä

SEURAA MYÖS:
IG @makelaino / FB RAWinto

Viikon ruokalista + ostoslista hintoineen

Lupasin viime viikolla säästöpostaukseni yhteydessä julkaista meidän viikon ruokalistan ostolistoineen sekä hintoineen täällä blogissa. Ideaalitilanteessa julkaisisin myös reseptit, mutta unohdin täysin reseptien kuvaamisen.. Mutta jossain vaiheessa tulen kyllä reseptitkin laittamaan blogin puolelle ja linkittämään niitä näihin juttuihin, sillä uskon näistä olevan hyötyä teille myös tulevaisuudessa 🙂

HIEMAN TAUSTAA

Ennen ruokalistaan perehtymistä kerron hieman ruokatottumuksistamme. Me molemmat pätkäpaastoillaan, joten arkisin ainut ruoka mikä syödään kotona on illallinen – ja niistä tämä postauksenkin sisältö koostuu. Syön siis aamupalasmoothieni toimistolla ja samoin myös lounaan, jonka aina kokkaan siellä valmiiksi. Myös työsyömisten suhteen pyrin olemaan mahdollisimman järkevä, ja ajan (sekä rahan) säästämiseksi kokkaan siellä kerran viikossa isomman satsin ruokaa. Yhteensä viimeisen kahden viikon ruokakulut töissä on ollut vain parikymppiä, eli lounaskulut on pysyneet hyvin hallussa 🙂

Kuten jo aiemminkin blogin puolella kirjoitin, ei meidän ruoat ole välttämättä mitään edullisimpia, mutta haluan kuitenkin laskea ruokakulut ”auki”, jotta tiedän tarkalleen mihin rahat menevät.

RUOKALISTA & OSTOSLISTA

Kaiken A & O on suunnitella ruokalistat niin, että syntyy mahdollisimman vähän hävikkiä, ja tälläkin viikolla käytettiin paljon juureksia 🙂 Juures-broilericurrysta jäljelle jääneitä kasviksia käytettiin sekä juuresmuusiin että bataattikeittoonkin. Alkuviikon italianpata oli puolestaan ”pikaruokaa”, jota tuli niin paljon että saatiin molemmille yhdet isot annokset vielä pakkaseenkin odottamaan.

Ostoslistalla meillä oli:
– 2 kg perunaa
– 2 kg porkkanaa
– 2 baattia
– 4 sipulia
– 2 chiliä
– 2 kookosmaitoa (400ml)
– 4 purkkia tomaattimurskaa (400g)
– 2 jauhelihapakettia (700g)
– maustamaton broileripaketti (700g)
– gluteenitonta spaghettia (400g)
– pakastekukkakaalta (450g)
– 2 pakaste herne-maissi-paprika (450g)

Ja tälle kaikelle tuli hinnaksi 31,86€. Reseptien hinnat on laskettu meidän suosiman ruokaketjun nettikaupan hintojen perusteella, ja koska joskus kotona on valmiiksi raaka-aineita ei hinta ostosten kanssa aina ole täysin yks yhteen.

Kotoa meiltä löytyi lanttua juures-broilericurryyn ja punaisia linssejä bataattikeittoon, sekä tietysti mausteita. Tuntuu ihan uskomattomalta katsoa tuota listaa – miten noin vähästä sai aikaan noin paljon?! Ruoka oli todella maittavaa ja hyvää, ja erittäin täyttävää. Haluaisin pienentää meillä lihansyönnin määrää, mutta sen kanssa edetään askel kerrallaan eli yksi kasvisruoka viikossa näin alkuun 🙂 Jo pelkästään kasvisten määrän lisääminen aterioille on sekä iso säästö että myös hyvä teko niin terveydelle kuin ympäristöllekkin.

Jos tykkäsit tästä postauksesta ja haluaisit jatkossakin saada näitä viikon ruokalistoja & ostoslistoja nähtäville, niin paina postauksen ylhäällä olevasta sydämestä! 🙂 Ja jos haluaisit nähdä erityisesti jonkun tässä postauksessa esitellyistä resepteistä, niin kerro minulle siitä kommenttiboksin puolella.

<3 Aino

LUE MYÖS:
Vuoden 2021 teema: raha & säästäminen /  Joulukihlat & hyggeilyä / 10+6 säästövinkkiä

SEURAA MYÖS:
IG @makelaino / FB RAWinto