Hae
Aino Mäkelä

30. Hyvinvointianalyysin yllättävät tulokset

Ennen joulua kerroin teille FirstBeat Hyvinvointianalyysistä, jonka tein itselleni selvittääkseni omaa aktiivisuustasoani ja ennenkaikkea löytääkseni arjestani ne haasteet ja kipukohdat, joihin panostamalla mulla olis mahdollista voida vielä entistä paremmin.

Mittaus oli tosiaan yksinkertainen ja huomaamaton: pidin kolme päivää itsessäni mittausantureita jotka seuras mun sykevälivaihtelua ja samaan aikaan kirjasin ylös tärkeitä tekijöitä mun päivistä – kuten unen pituutta ja omaa kokemusta sen laadusta, treenejä, rentoutumista, stressitekijöitä ja niin edelleen.. Odotin mittauksen tuloksia hieman kauhunsekaisin fiiliksin, sillä en ollut varma olisinko oikeasti valmis kuulemaan mitä se mun hyvinvoinnista kertoo.

Mitä jos käyrät huutaa vaan kokoajan punaisella, oon tajuamattani jatkuvassa kuormituksessa eikä kroppa toimi yhtään niinkuin sen pitäisi?

hormonit-7

Oma pelko osottautui kuitenkin turhaksi ja ilahduin aidosti mun tuloksista! Vaikka mulla olikin mittausaikana kova kiire töissä ja olin just palannut treeneihin pidemmän sairastelu&reissuputken jälkeen, minkä lisäksi mulla oli vielä hieman vaikeuksia nukahtamisenkin kanssa..

Niin, ei ehkä mikään ideaalein tilanne mutta onko sellaista oikein koskaan?

Ei mun mielestä. Palautuminenhan onkin juuri sitä, kuinka kroppa toipuu haasteista joita se käy läpi – oli ne sitten fyysisiä tai psyykkisiä. Musta oli hauskaa miten mittauksessa selkeästi näkyi liikuntasuoritusten lisäksi mun voimakkaita tunnereaktioita ja ennen kaikkea erittäin motivoivaa oli nähdä käyrillä meditaation rauhoittava vaikutus. Treenit oli oikealla tapaa kuormittavia ja mikä tärkeintä: palautuminen niistä oli hyvällä tasolla (toki aina on varaa parantaa, haha!).

Magnesia FestivalKuva: Matti Keski-Kohtamäki

Testituloksissa kuitenkin ehdottomasti ihaninta oli nähdä kuinka mun työ vaikuttaa muhun. Kaikki mun läheiset tietää, että mä rakastan mun työtä tosi paljon vaikka se onkin välillä tosi kuluttavaa ja stressaavaa. Mittauspäivien aikana olin raportoinut normaalia kovemmista työpaineista ja kiireestä, minkä vuoksi musta olikin hauska huomata kuinka suurin osa mun työpäivästä oli vihreällä. Se on kuulemma todella epätavallista, sillä useimmat ihmiset pääsee vihreälle vain nukkuessaan jos silloinkaan!

Vihreä on siis merkki palautumisesta ja se on luonnollisesti tosi hyvä juttu. Se miten sitä on mun työpäivissä kiireestä huolimatta selittyy puhtaasti sillä kuinka antoisaksi mä mun työn koen ja miten paljon se tuo mulle iloa – kaikki stressi ja kiire ei oo siis aina negatiivista, vaan niiden aikaansaama ilo ja merkitsellisyys voi olla todella voimaannuttavia tekijöitä. Kyllä mä vaan oon ihan pirun onnekas mun työstä 🙂

inspiraattori-2

Tulokset oli siis hyvin pitkälle positiiviset ja kaikenkaikkiaan ihan loistava motivaatiopiikki alkaa pitämään itsestään entistä parempaa huolta, vaikkei tuloksista mitään hälyyttävää löytynytkään 🙂 Mun päivättäinen kulutus yllätti mut ollen noin kolmessa tuhannessa joka päivä (treenasimpa tai en) ja sen mukaan oonkin sitten osannut nyt lisätä kaloreiden saantiani! Nukahtamisen eteen aion tehdä enemmän töitä tulevina kuukausina ja sen suhteen sainkin palautekyselyssä hyviä vinkkejä, joista paras on ehdottomasti ollut iltojen rutinoiminen – aivan kuten aamujen ja päivienkin!

Rutiineilla on tosi iso merkitys siihen, miten meidän keho käyttäytyy ja optimoituu: aamuisin tehdyt rutiinit on keholle merkki heräämisestä, ruokarytmi taas pitää päivän vireystasoa ja tehokkuutta yllä kun taas iltarutiinit on keholle merkki rauhoittumisesta. Vaikka se saattaa ehkä kuulostaa tylsältä tehdä samat asiat joka päivä aina uudestaan ja uudestaan saa niiden palkitsevuus sut pian rakastumaan niihin 😉

Millaisia rutiineja sulla on päivän mittaan? Ootko huomannut niistä mitään konkreettista hyötyä? 🙂

Allekirjoitus

Seuraa blogia: Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.