Hae
Aino Mäkelä

Viisi hyvinvointivinkkiä arkeen

Näin uuden viikon alkajaisiksi halusin jakaa teille mun mielestä viisi tärkeintä asiaa, jotka tekee mun päivistä mahtavia! Nää on kaikki tosi yksinkertaisia juttuja, mutta monesti arjen tiimellyksessä ne saattaa unohtua – jopa multa itseltäni.

  1. Riittävä nesteytys. Tää on ensimmäinen, koska tää vaikuttaa mun vointiin kaikista voimakkaimmin – ja selkeimmin. Jos en juo riittävästi päivän aikana, niin huomaan yleensä kotiinpäästyäni miten voimaton mun olo on ja kuinka ajatus ei oikein kulje. Pahimmassa tapauksessa kylään tulee vielä ”krapulapäänsärky”, joka on seurausta kehon kuivumisesta.. Kun juo riittävästi nesteitä, niin kehon aineenvaihdunta ja vireystila pysyy optimaalisena – ja se auttaa myös painonhallinnassa.
    PRO TIP:  Parhaita nesteyttäjiä on tavan veden sijaan kookosvesi, suolavesi ja viherjuoma.
  2. Laadukas yöuni. Tätä ei tarvi varmaan ees selittää – ilman kunnon yöunia mun päivistä ei tuu mitään. Ehkä just sen takia oonkin kirjottanut kymmeniä juttuja unen tärkeydestä ja sen laadun parantamisesta.

    PRO TIP:  Parhaimpia unilääkkeitä on kupillinen reishi-teetä ja kylmä suihku (tai avanto!).

  3. Läheisyys. Toisten ihmisten, ja eläinten, seura ja läsnäolo rauhoittaa ja rentouttaa. Kosketus puolestaan lisää mielihyvähormoni oksitosiinin määrää – joten sanomattakin selvää se tekee onnelliseksi 😉 Läheisyys ja seura auttaa myös olemaan läsnä hetkessä ja päästämään irti muista päässä pyörivistä asioista.

  4. Positiivisuus. Kehu itseäsi! Kiitä itseäsi.  Mulla on tapana kehua ja kiittää itseäni, etenkin silloin kun oon saanut jonkun valtavia ponnistuksia vaatineen homman suoritettua 😀 Kehumalla ja kiittämällä itseään keskittyy niihin kivoihin, ihaniin ja positiivisiin asioihin itsessään ja mieli virittyy automaattisesti paremmille taajuuksille – ja sitten muutkin asiat näkee positiivisemmasta vinkkelistä!
  5. Hengähdystauot. Pysähdy ja päästä hetkeksi irti.  Jos painaa sata lasissa menemään aamusta iltaan ilman tärkeitä hengähdyshetkiä, et saa päivästäsi läheskään kaikkea irti! Hengähdystauot parantaa keskittymiskykyä, ajatuksenjuoksua, luovuutta ja jaksamista. Mä usein meditoin 10-15 minuutin pätkiä ja sen jälkeen olo on usein kuin uudestisyntyneellä! Suosittelen kokeilemaan, etenkin jos arki on hetkistä <3

Mitkä on sun päivissä ne viis tekijää, jotka saa sut voimaan paremmin?

<3 Aino

SEURAA MYÖS: IG @makelaino / FB RAWinto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.