Hae
Aino Mäkelä

Stressi voimavarana

Viime vuosina on puhuttu paljon stressistä ja sen huonoista vaikutuksista. Kenellekkään siis ei varmaan ole epäselvää, että stressi on negatiivisesti yhteydessä muun muassa mielialahäiriöihin, painonhallintaan ja unenlaatuun.

Mun kohdalla stressin suurimmat negatiiviset vaikutukset on näkynyt juurikin unenlaadussa ja hormonitoiminnassa, jota kautta se heijastui niin vireystilaan kuin painonhallintaankin.

Mutta kaikki stressi ei ole huonoa – itseasiassa se kuuluu meidän jokaisen elämään, ja tekee siitä jopa parempaa. Stressistä haitallisen ja huonon tekee sen määrä. Määrä, josta emme enää pääse palautumaan. Sopivasti annosteltuna stressi voi olla – ja onkin! – todella suuri voimavara ja tsemppari arjessa ja sen vuoksi haluankin tänään puhua stressistä kaikkea hyvää ja kaunista. Itseasiassa moni toivoikin mun kirjoittavan juuri positiivisesta stressistä, kun kysyin mikä stressissä eniten kiinnostaa 🙂

Millaista on hyvä stressi?

Stressi ei ole mikään pirullinen vaiva, vaan täysin normaalia ja äärettömän hyödyllistä. Stressi auttaa meitä haastavissa ja jännittävistä tilanteista – kuten ensitreffeillä ja esitelmien pitämisessä. Stressi saa meidät myös toimimaan silloin, kun sille on oikeasti tarvetta! Esimerkiksi hädän hetkellä usein toimimme ilman että edes tajuamme mitä teemme, kiitos stressireaktioiden.

Kiitos stressin me pystytään ylittämään itsemme. Lyhytaikainen, positiivinen stressi myös tutkitusti parantaa meidän tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä, sekä suorituskykyä! Ei siis ihme, että arjessa hyvä stressi pistää vipinää kinttuihin. Se saa meidät toimimaan ja tekemään asioita, jotka helposti jäisi huomiseen – tai tekemättä kokonaan. Positiivinen stressi saa mulla yleensä töissä aikaan ainutlaatuisen flow-tilan, joka saa mun luovuuden kukoistamaan ja jopa ihan hämmästymään kuinka paljon saan asioita aikaiseksi 😀 !

Positiivinen stressi näkyy myös työpäivän jälkeen sillä se flow-tila seuraa yleensä kotiin asti – silloin yleensä avaan läppärin ja alan kirjoittelemaan blogijuttuja, tai jos oikein hurjaksi heittäydyn niin saatan jopa siivotakkin 😉 Päivän päätteeksi sitten yleensä onki tosi tyytyväinen fiilis itseensä ja seuraavana päivänä on kiva jatkaa siihen mihin jäi, kun hommat ovat edenneet.

Tiivistettynä: positiivinen stressi tuntuu erilaiselta kuin negatiivinen.

Energisoivalta, tehokkaalta, inspiroivalta ja luovalta. Negatiivinen stressi yleensä tukahduttaa ja saa aikaan ahdistuksen tunteita, jotka ainakin saa mut yleensä vain lamaantumaan – vaikkakin kyseessä on pohjimmiltaan täsmälleen samasta reaktiosta.

Juuri sen vuoksi onkin tärkeä muistaa, että positiivinen stressi on meidän keholle samanlainen tila kuin negatiivinenkin stressi.  Ja myös siitä tulee yhtälailla palautua! Tämä onkin ehkä se yksi nyky-yhteiskunnan ja unelmien jahtaamisten varjopuoli: ajatellaan, että kun on kivaa ja tekee itselle mieuisia asioita niin niitä voi tehdä 24/7. Ja tavallaan se onkin ihan totta – kunnes tulee seinä vastaan ja burnout alkaa kolkuttelemaan ovelle.

Jos positiivisesta stressistä ei kerkeä palautua ja kierrokset on jatkuvasti korkealla, muuttuu se negatiiviseksi. Ja silloin se alkaa myös haittaamaan meidän terveyttämme. Kaikista tärkeintä onkin löytää ne omat rajat ja opetella kunnioittamaan niitä, pysähtyä myös silloin kun ei millään malttaisi.

Stressi kuin stressi – siitä on aina tarve palautua. Muistakaa siis pyhittää lepopäivänne <3 Ens viikolla tarkastellaankin sitten lähempää pitkäaikaisesta stressistä palauttavia juttuja!

Rennoin fiiliksin,
Aino

SEURAA MYÖS: IG @makelaino / FB RAWinto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.