Hae
Aino Mäkelä

Ketogeeninen ruokavalio – hyväksi vai haitaksi?

Uskaltaisin veikata, että lähes jokainen on kuullut sanan ”ketogeeninen ruokavalio” viimeisen vuoden aikana ja varmasti jokainen tietää jonkun, joka ”ketoilee”. Ketogeeninen ruokavalio onkin tän hetken ”hittiruokavalio”, josta kuhistaa joka nurkassa ja jonka ylivoimaisuutta hehkutetaan. Mutta miten on, onko siinä oikeasti järkeä?

Ketogeeninen ruokavalio

Ketogeenisessä ruokavaliossa pyritään ketoosiin, jossa elimistö käyttää pääasiassa energiakseen glukoosin sijaan keto-aineita. Ketoosi on elimistölle luonnollinen aineenvaihdunnan tila, eikä sitä tulisi sekoittaa ketoasidoosiin. Päästäkseen ketoosiin henkilön tulee rajoittaa hiilihydraattien saanti ruokavaliossaan alle 50 grammaan vuorokaudessa.

Ketogeeninen ruokavalio koostuukin pääasiassa rasvasta 70-75%, kohtuullisesti proteiinista 20-25% ja rajoitetusti hiilihydraateista 5-10%.

Oikein toteutettuna ketogeeninen ruokavalio on ravitseva ja maukas. Lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia ja hyvälaatuisia rasvoja, pähkinöitä sekä tiettyjä kasviksia. Ketoilijoiden annoskuvat onkin yleensä aivan ihanan näköisiä!

Elimistö alkaa siirtymään ketoosiin 3-4 päivän hiilihydraattirajoitteisen päivän jälkeen, kun elimistön glukoosivarastot on käytetty loppuun – tällöin elimistön on käytettävä energiakseen keto-aineita. Elimistön adaptoiduttua ketoosiin se käyttää keto-aineiden ja ravinnon rasvan lisäksi energianaan myös kehon varastorasvaa.

Kannattaako ketoosi?

Kuten jo mainittu ketoosi on elimistölle luonnollinen aineenvaihdunnan tila. Ketogeenistä ruokavaliota on käytetty terapeuttisena ruokavaliona jo vuosikymmenien ajan mm. epilepsian hoidossa. Pitkäaikaisesta ketogeenisen ruokavalion noudattamisesta ei kuitenkaan ole vielä tutkimuksia, joten sen puolesta en voi puhua. Ja vaikka kuinka puhutaan, että alkuaikoina ihmiset olivat ketoosissa niin sekään ketoosi ei ollut jatkuvaa – silloin syötiin energiavarastot täyteen, kun ruokaa oli saatavilla.

Monet ketoosissa olevat intoilevat sen vaikutuksista: paino putoaa, vyötärö kapenee, keskittyminen tehostuu, vatsavaivat katoaa, energiatasot nousevat, unenlaatu paranee, makeanhimo katoaa.. ja kaikki nämä on toki positiivisia juttuja, kun on kyse omasta arjesta ja jaksamisesta!

Ketoosin tutkitut terveyshyödyt liittyvät juurikin mahdollisiin positiiviin muutoksiin painossa, ehkäisevään ja hoitavaan vaikutukseen sydän- ja verisuonitaudeissa sekä 2 tyypin diabeteksessa,  aknen hoitoon, rappeuttavien neurologisten sairauksien hoitoon ja naisilla PCOS:in hoitoon.

Koska oon terve ja hyväkuntoinen ja elämänlaatu on mallillaan, en ole itse kokenut tarvetta aloittaa ketogeenistä ruokavaliota.

Mun ruokavalio on monipuolinen ja tasapainoinen, ja se tukee täydellisesti mun terveellistä elämäntyyliä. Mulla on kuluneen vuoden aikana tippunut paino ihan itsestään, joten en missään nimessä halua enää laihtua. Muista ketogeenisen ruokavalion positiivisista vaikutuksista – kevyt olo, parempi keskittyminen, tasaiset energiatasot, parempi unenlaatu, kadonnut makeanhimo & näläntunne – oon saanut nauttia pätkäpaastoillessani.

Jokaisen, joka harkitsee ketogeeniselle lähtemistä kannattaa miettiä miksi sen tekisi?

Mä en itse oikein tykkää siitä, että aina etsitään ”pikakeinoja laihdutukseen”. Toisekseen en myöskään tykkää siitä, että ihmiset hurahtavat johonkin kultinomaisesti – ja tässä ketoilussa nyt tuntuu yhdistyvän molemmat asiat.

Jos painonhallinnan kanssa on ongelmia, olisi mun mielestä tärkeämpää miettiä MIKSI painoa kertyy/MIKSI se ei putoa? Ketogeeninen ruokavalio on ääripää ja mä uskon, ettei se ole välttämätön painonpudotuksen ja oman hyvinvoinnin saavuttamiseksi.

Vaikka ketoilijat kuinka puhuu miten helppoa, ihanaa ja mahtavaa ketoilu on, niin todellisuudessa se kuitenkin vaatii arkeen tietyt rajoitteet. Ketogeenisen ruokavalion aloittamista miettiessä kannattaa miettiä, onko oma elämäntilanne sille otollinen? Onko sinulla resursseja noudattaa tiukkaa ruokavaliota? Ja kestääkö oma mielenterveys jatkuvan ruoan kyttäämisen ja jokaisen suupalan analysoinnin?

Mä myönnän, että mun elämäntyyli on niin menevä ja sosiaalinen että se on yksi syy minkä vuoksi en ole innostunut ketoilusta. Tiedän, että reissuelämässä stressaisin ”mistä saisin oikeanlaista syötävää” ja pahimmassa tapauksessa olisin kokonaan syömättä – minä kun en halua syödä pelkästään makroja, vaan ruoan täytyy olla myös ravitsevaa.

Toisekseen mulla on ollut niin vaikea päästä irti omasta rajoittuneesta ruokakäsityksestä ”fitnessbuumiajoilta”, että tiedän mun mielen olevan tosi herkkä tälläisille rajoitteille – ja pahoin pelkään, että ketoilu ei ole hyväksi vuosia painon kanssa taistelleiden mielenterveydelle.

Nykyaikana ongelma piilee ehkä eniten kuitenkin siinä, että ruokaa on jatkuvasti ja kaikkialla saatavilla. Ja vieläpä laadutonta sellaista. Hiilihydraattien syöminen ei missään nimessä ole huono juttu, kunhan lähteet on vaan oikeat.

Enkä mä nyt täysin halua ketoilua tyrmätä ja se varmasti sopii monelle – varmasti mielenkiinnosta kokeilisin itsekkin, jos kokisin sen tarpeelliseksi ja olosuhteet sille suotuisaksi. Mutta se, että sopiiko se kaikille onkin toinen juttu. En usko, että mikään noin ääripään ratkaisu voi olla kestävä ratkaisu mitä tulee kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja terveyteen – vaikka toki uskon kyllä, että terapeuttisena ruokavaliona se voikin olla avain parempaan elämänlaatuun ja parantumiseen.

Mutta kuinka moni ketoilusta innostunut loppupeleissä osaa toteuttaa sen oikein? Niin, että se oikeasti tukee terveyttä?

Erinäisiä keskustelupalstoja lukeneena epäilen, ettei kovinkaan moni. Tuntuu, että ketoilumaailma on yksi villi länsi eikä monella itseään asiantuntijaksi tituleeraavalla ole taskussa muuta, kuin oma positiivinen kokemus ketoilusta. Sen vuoksi kaiken rakentaminen toisten tarinoiden varaan ja massalle suunnattuihin valmennuksiin ei oo kannattavia vaihtoehtoja,  sillä ketoilussakin on huomioitava yksilö ja sen tarpeet.

Jos mun pitäis tiivistää mun ajatukset, niin mä varmasti kehottaisin ihmisiä olemaan kriittisiä ketoilun suhteen. Vaikka se kuinka vaikuttaa mahtavalta jutulta, niin kaikki ei aina oo sitä miltä näyttää – varsinkaan tilanteessa, jossa ei oikeasti voida vielä tietää miten pitkäaikainen ketoilu meihin vaikuttaa.

Ja jos päätät aloittaa ketoilun niin toivotan sulle paljon tsemppiä ja toivon, että saat siitä kaiken hyödyn irti!

AINIIN JA VIELÄ YKS JUTTU! Ja tää on puhdas mainos, koska uskon että moni teistä oikeasti haluaa kuulla tän: nimittäin FitnessFirstillä on tän viikon ajan kaikki laadukkaat kotimaiset Puhdas+ tuotteet osta 2, maksa 1! Eli saat kaksi samaa tuotetta yhden hinnalla! Kannattaa hyödyntää tarjous ja täyttää kaapit nyt, sillä tarjous on voimassa niin kauan kuin tavaraa riitää 🙂

<3 Aino

SEURAA MYÖS: IG @makelaino / FB RAWinto

17 kommenttia

  1. Sari kirjoitti:

    Täysin samaa mieltä! Kiitos tästä kirjoituksesta!

  2. Kata kirjoitti:

    Itse ketoilin ja kuntoilin ja mikä lopputulos, ylirasitus, aineenvaihdunta – ja hormonitoiminnan häiriö. Nyt koitan toipuilla tästä. Alkuunsa oli hyvä olo, mutta sitten kroppa vaan petti 🙁

    • aino kirjoitti:

      Voi ei, todella ikävä kuulla..! Mutta en usko, että olet todellakaan ainut tilanteen kanssa kamppaileva, joten juuri siksi halusinkin tämän kirjoittaa 🙁 Tsemppiä toipumiseen! <3

  3. Tero kirjoitti:

    Å
    Itse sairastuin immuniteetti sairauteen eli psoriasikseen, diabetes odotti jo kulman takana, kun huomasin sokerin eli hiilareiden suoran vaikutuksen ihooni, kiinnostuin ensin vähentämään hiilareita, oireet ihossa loppuivat. Aluksi oloni vaihteli, kun en ymmärtänyt lisätä elektrolyyttejä eli hyviä suoloja kuten natrium, kalium ja magnesium. Kärsin siis ns. Keto flunssaa. Lisättyäni hyvät suolat oloni kohentui, liikuntasuoritukset palautuivat ellei jopa parantuneet. Aikaisempi himoni leipään ja makeaan on nyt poissa, kasviksia syön vieläkin enemmän, punaista lihaa en ole syönyt vuosikymmeniin, kananmunat lisäsin ruokaani, kalaa tulee syötyä aika paljon. Nyt olen lisännyt ravintorikkaita villivihanneksia eli mm. nokkosta, maitohorsmaa, voikukkaa, vuohenputkea jne. Vaikken varsinaisesti laihduttamaan alkanut on vyötärön turvotus laskenut ja painoa on tippunut 5 kg. Se lähti vasta alettuani enemmän pätkäpaastoilemaan. Olo on seesteä ja mieli kirkas. Suosittelen ketoilua jos kärsii erilaisista immuniteetti sairauksista, nämä saattavat johtua insuliiniresistenssistä, siihen kun ei lääkehoitoa ole olemassa.

    • aino kirjoitti:

      Moi Tero! Ja kiitos paljon kommentistasi. Tosi kiva kuulla, että ketoilu on auttanut sinua!! Juuri näin mä ajattelenkin, että terapeuttisena ruokavaliona se varmasti toimii. Ihan jo siksikin, että silloin myös ketoilijan motiivi on eri – halu parantaa omaa hyvinvointia, terveyttä ja elämänlaatua johtaa todennäköisesti paljon fiksumpiin päätöksiin, entä jos tavoitteena on ”laihtua paljon ja nopeasti” 🙂

  4. Henna Soininen kirjoitti:

    Hyvä kirjoitus, kiitos! Itse aloitin ketoilun kuukausi sitten aineenvaihdunnallisista syistä, olin väsynyt vaikka liikuin. Paino ja nimenomaan vatsan-, ja lantion alue on kerännyt massaa parin viime vuoden ajan. Jaloistani olen hoikka eikä ylökropassa ole huolestuttavaa ylipainoa. Ystäväni ketoili ja halusin kokeilla mikä vaikutus sillä olisi aineenvaihduntaani, joten aloitin. Aineenvaihdunta käynnistyi muutamassa päivässä ja vatsaturvotus katosi ja tilalle sain vyötäröä näkyviin. SILTI huolestuttaa pidempiaikainen ketoilu, haluan löytää keskitien ja nyt huomaan ettei minulle sovi venhnä tai liika hiilari joten osaa soveltaa ketoruokaa myös niin että käytän terveellisiä hiilareita ja vähemmän. Silloin oloni pysyy hyvänä. En kieltäydy juuri mistään mutta osaan arvostaa hyvinvointia niin etten halua vatsani menevän sekasin huonoista valinnoista, joten kieltäytyessäni teen sen vain omaa hyvinvointiani kuunnellen. Minulle tälläinen tapa sopii hyvin 🙂

    • aino kirjoitti:

      Siis kuulostaa tosi hyvältä! Mä tykkään ketoilussa siitä, että siinä jää automaattisesti sokerit ja höttöhiilarit pois, mutta kun niitä terveellisiä ja hyviäkin vaihtoehtoja on 🙂 On tosi hyvä, että löytää sen oman tavan syödä ja koostaa ateriansa, jotta se auttaa tukemaan omaa terveyttä ja arjessa jaksamista – ja kuulostaa siltä, että oot löytänyt sellaisen! 🙂

  5. ElectricMan kirjoitti:

    Kata:
    Ongelmasi ei varmastikaan johtunut ketogeenisestä ruokavaliosta! Vaan jostain aivan muusta! luultavasti siitä että toteutit sen joko väärin tai urheilit liikaa..

    • aino kirjoitti:

      Hmm.. hassu kommentti sinällään, sillä varmasti ketogeeninen ruokavalio on osallaan vaikuttanut tilanteeseen – asiat kun harvoin on vaan yhden tekijän summa. Syyllistäminen tuskin auttaa tässä ketään ja vaikka itse olisikin ketoilusta saanut kaiken hyödyn irti, niin se ei silti tarkoita että se olisi kaikille oikea ja toimiva vaihtoehto 🙂

  6. Eija kirjoitti:

    Olen ketoillut 3kk:tta ja voin sanoa, että aion katsoa eteenpäin päivä kerrallaan. Olotila on juuri tuollainen, kun kuvattiin. Uneni on syvempää ja katkeamatonta, makean himo on jäänyt pois ja kun viljatuotteita ei ole, olen saanut avun suoliston ongelmiin. Olo on rauhalllinen ja parempi kuin koskaan. Ihoni on hyvässä kunnossa ja verikokeiden jälkeen arvot ovat parantuneet. Paino on tippunut viisi kiloa. Minulla ei ole tarkoituskaan hirveästi tiputtaa. Painonpudotus ei ole kaikille tässä se tärkein. Ja silti voi syödä näitä ruokia. Eipähän ainakaan paino nouse! Kuulun ohjattuun ja tuettuun verkkoryhmään, josta olen saanut apua aloitukseen ja myös jatkamiseen. Sieltä saa myös mielettömiä ketoruokaohjeita. Ruokailu ei todellakaan ole yksipuolista. Teen itse ruokani ja tiedän mitä syön. Kannattaa kokeilla, mutta ohjatusti aluksi ainakin. Ainut ongelma on ollut ihmiset, jotka ovat ehkä huolissaan siitä, että en syö makeisia,ja sipsiä ym. Hampurilaisia voi tehdä ketoversioina leipoen mantelijauhoista sämpylät. Kaikki on korvattavissa. Siis terveellisemmällä tavalla. Pyrin ostamaan luomuna niin paljon kuin mahdollista ja säästän sen muista kuluista. Suosittelen naispuolisille Rouva Keto ryhmää! Siellä erittäin petusteelliset ohjeet. Kannattaa aluksi syventyä aiveeseen ja lukea asioista niin ei tule yllätyksiä.

    • aino kirjoitti:

      Heippa Eija!

      Ja tosi kiva kuulla, että oot voinut hyvin ketoillessa! 🙂 Oot ihan oikeassa siinä, että painonpudotus ei oo ketoillessa tärkein – ja uskonkin, että jos motiivina on jokin muu kuin painonpudotus niin myös ketoilu on järkevämpää.

      Voih – tiedän niin tunteen, kun muut on huolissaan toisen herkuttomuudesta! Sosiaalinen paine on ikävää ja toivottavasti lakkaa ajan myötä. Ainakin oma lähipiiri uskoi aika nopeasti, kun jätin herkut vähemmälle 🙂 Minä seuraan myös Rouva Ketoa ja siellä onkin paljon hyviä juttuja, ja rento ote ketoilusta kirjoitteluun! Hyvällä pohjatiedolla ja ohjauksessa ketoilu on turvallisempaa aloittaa, ja suosittelen sitä samaa myös muille ketoilusta kiinnostuneille 🙂

  7. Johanna kirjoitti:

    Hyvää pohdintaa ketoilusta. On tärkeä miettiä tätä (kuten muitakin elämän suurempia muutoksia) huolella. Minä olen ketoillut kolmisen viikkoa joten en voi itsekään itseäni sen enempää ekspertiksi sanoa kuinka hyvä tämä ruokavalio on pitemmällä tähtäimellä, mutta ainakin nyt voin paremmin kuin olen koskaan ennen voinut. Lähdin tähän mukaan voidakseni paremmin ja täytyy sanoa että olen saanut enemmän kuin osasin edes toivoa. Yhdistän ketoilun pätkäpaastoon, joten ehkä osa ihanista asioista menee sen piikkiin, mutta se että vatsani voi paremmin, kaikki toimii sujuvammin ( 😀 ) ja ruokailu on ihana nautinto menee ketoilun eduksi. Käytän villiyrttejä, pinaattia, avokadoa, parsaa, parsakaalia ja taivaallisia kasviöljyjä (oliivi, avocado, kurpitsansiemen) ja kehoni laulaa ilosta.

    Minua jäi vähän mietityttämään muutama sinun huomio ketoilusta ja en ihan ymmärtänyt niitä. Esimerkiksi pohdinta tämän ruokavalion rajoittavuusta, jokaisen suupalan kyttäämisestä ja analysoinnista ja siitä että ”en halua syödä vain makroja vaan ruoan täytyy olla myös ravitsevaa”. En yhdistä näitä mietteitä ainakaan omaan ketoiluuni. Pikemminkin päinvastoin. En ole ikinä ollut helpommalla ruokavaliolla kuin keto. Lähes kaikki ruoat on muutettavissa ketoystävälliseksi vähällä vaivalla (lukuunottamatta höttöhiilareita, mutta ne nyt ei taida suurina annoksina olla kovin suositeltavia millään terveellisellä ruokavaliolla). Jos on lihansyöjä niin ravintolassa vain pyytää perunoiden tilalle salaatin ja pöytään oliiviöljypullon ja se on siinä. Jokaisen suupala tarkkaileminen on minusta myös enemmän persoonakysymys kuin ketoilun ehdoton vaatimus. Jos haluaa tarkkailla jokaista suupalaa, niin siitä vaan, mutta vallan mainiosti selviää kyllä rennommalla otteellakin. Alussa on ehkä ihan hyvä tarkkailla syömisiään vähän tarkemmin jotta oppii koostamaan uuden tavan kasata ruoka-annoksensa, mutta niinhän tehdään melkein aina silloin kun opetellaan jotain uutta. Se ei ole yksinomaan ketojuttu. Tämä ei ainakaan minulla ole pelkkää sokeaa makrojen tuijottelua vaan ihanasta, ravitsevasta ja kerrassaan nautinnollisesta ruoasta nauttimista.

    Palaan tässä vielä alkukommenttiini ja totean uudestaan että tässä hyvää pohdintaa ketoilusta. Kiitos tästä. Olen aivan samaa mieltä että omat motiivit on syytä punnita tarkkaan ja jos toiveena on ”mallin mittoihin viikossa” niin… no enpä usko että tällaisella mentaliteetilla löytyy MITÄÄN hyvää ruokavaliota ja oma suhde ruokaan ja kehoon olisi tärkeämpiä tutkiskelun kohteita kuin sen hetken hittiruokavalio.

    • aino kirjoitti:

      Hei kuulostaa ihanalta! Jo ihan alusta lähtien, kun puhut elämäntapamuutoksesta etkä dieetistä 🙂

      Ja kiitos, että pyysit selvennystä kommentteihini. Kun puhuin, että ruoan tulee olla ravitsevaa – tarkoitin juurikin sitä, kun reissaan (ja mun reissuilla ei ole edes sitä ravintolaa aina saatavilla, silloin asia ois jo eri 😀 )! Toki myös tiedän, että jos oikeasti haluaisin ketoilla niin se onnistuisi myös kiireisestä reissuelämästä huolimatta sillä kyllä keinot aina keksisi – mutta jos haluan joskus ketoa kokeilla, niin haluan tehdä sen niin, että pystyn siihen alussa keskittymään ja panostamaan täysin. Ei niin, että hakisin huoltoasemalta pari purkkia tonnikalaa iltapalaksi.

      Kirjoitin myös myöhemmin, että ketoruokavalio voi parhaimmillaan olla todella ravitseva ja tuo sunhan esimerkki on juuri yksi niistä, jotka sellaista on 🙂 Mun silmiin on osunut PALJON ihania ja terveellisiä ketoruokia, mutta silmiin on osunut myös paljon tätä ”dirtyketo” tyyppiä. En siis kirjoittanut tätä juttua täysin omin silmin, vaan myös näiden havaintojen pohjalta jota olen tehnyt.

      Ja mitä tulee suupalojen kyttäämiseen ja analysointiin, niin ikävä kyllä olen törmännyt myös paljon siihen, että pohditaan onko nyt liikaa hiilareita ja saako syödä vaiko eikö saa – ja sitten kokonaiskuvaa, että onko prosentit kohdillaan. Uskon, että tämä on yleisintä niiden keskuudessa, jotka lähtevät ”sokkona ketoilemaan” eli ilman pohjatietoa asiasta 🙂

      Kiitos tosi hyvästä kommentista ja kyseenalaistamisesta – se on aina tarpeen! Ja ihana kuulla, että ketoilu on sopinut sulle noin hyvin 🙂

  8. Johanna kirjoitti:

    ❤️❤️
    Ihanaa että vastasit. Luulen että ymmärrän nyt paremmin mitä pohdit. Otit laajemman näkökulman ketoiluun ja pohdiskelit sitä että keto taitaa ruokavaliona antaa enemmän tilaa juuri tuolle ”dirty” tulkinnalle ja jos oma persoona on taipuvainen ylianalysoimiseen niin ketoilussa voi hyvinkin mennä tosi stressaavaan jokaisen suupalan pelkäämiseen. Oma pohdintani on enemmän henkilökohtainen ja en ole tuollaiseen ketoiluun suoraan törmännyt kertaakaan (tai sitten olen vain sivuuttanut tuollaiset tyylisuunnat sen kummemmin asiaa miettimättä). Mutta joo, tästä olen samaa mieltä. Jos ohjaus ja oma perehtyminen on puutteellista ja mielihalut luonnostaan kallellaan huonojen rasvojen suuntaan niin tästähän voi hyvinkin saada sen mielikuvan että eikun pekonia ja kermaa vaan ja hyvä tulee. Tosin nuo löytyvät kyllä välillä minunkin lautaselta, mutta korostan sanaa välillä (söin yhden kerran). Keto sallii tällaiset syrjähypyt hyvinkin ja se on minusta tärkeää koska elämän ei pidä olla liian säänneltyä. Tärkeää on kuitenkin myös tiedostaa että jokapäiväiseen käyttöön ne eivät terveellisessä ketossakaan sovi, vaikka makrot kohdillaan ovatkin.

    Mukavaa päivää ❤️ Jatketaan ihanan ja ravitsevan ruoan nauttimista, se on kyllä elämän suuri ilo ❤️

  9. Kaarina kirjoitti:

    Mainitsen vielä yhden tärkeän näkökulman ketoiluun. Se on ainoa ruokavalio, jolla voi liikuntarajoitteinen laihtua menettämättä lihaksiaan.

    • aino kirjoitti:

      Kiitos hyvästä näkökannasta! Voiko tästä lukea jostain lisää?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *