Hae
Aino Mäkelä

Yksi toimiva vinkki terveellisempään ruokavalioon

Nyt kun ihmiset viettää enemmän aikaa kotona ja harrastukset on vähentyneet on loistava hetki keskittyä ainakin yhteen asiaan mihin voi vaikuttaa: omaan ruokavalioon!

Nykypäivän ruokaviidakko on melkoinen ja välillä tuntuu, että on hirveän vaikea löytää mitään järkevää ja terveellistä syötävää hevi-osaston ulkopuolelta. Monesti oon ollut aivan innoissani jostain uudesta löydöstä ja hetken kuluttua mun innostus on laskenut kuin lehmän häntä huomatessani, että kyse on sisällöltään aivan jostain muusta mitä ensinäkemältä ajattelin.

Uskon, etteivät kaikki välttämättä edes ymmärrä mitä päivittäin pistävät suuhunsa. Ja kun sitten halutaan tehdä ryhtiliike ja muokata omasta ruokavaliosta terveellisempi saa kiusakseen epätietoisuuden ja ahdistuksen taakan: mitä nyt sitten olikaan hyvä syödä, ja mikä kannattaa kiertää kaukaa?

Monelle on päivän selvää, että kaikki normaalisti epäterveelliseksi määritellyt ostokset on hyvä jättää tekemättä. Näihin kuuluu karkit, keksit, pullat, sipsit, limonadit ja einekset.. Mutta usein tulee yllätyksenä, että ihan tavallisissa tuotteissa on ainesosia joita kenenkään ei kannata nauttia päivittäin.. Kuten jogurteissa, leivissä ja jopa kaupan salaateissa, ja monien terveelliseksi mieltämissä gluteenittomissa tuotteissa, vegaanisissa ja maidottomissa juomissa, jäätelöissä ja lihan sekä juustojen korvikkeissa.

MITÄ KAUPASTA SITTEN KANNATTAA OSTAA, MITÄ EI?

Lyhyesti: mahdollisimman paljon luonnollisia aineksia ja mahdollisimman vähän prosessoitua, sokerilla ja lisä- ja säilöntäaineilla sekä muulla epämääräisellä kyllästettyjä tuotteita.

Loppupeleissä se on hyvin simppeliä ja onnistuu varmasti ihan jokaiselta, nimittäin tutustumalla ainesosaluetteloon. Mitä lyhyempi, sitä parempi – ja parasta jos sisällysluetteloa ei ole ollenkaan. Tiivistettynä voisin sanoa, että ei kannata ostaa mitään sellaista missä on jotain sellaista mitä ei tunnista, tai ei tiedä mistä se tulee.

Natsiksi ei näissä asioissa tietenkään kannata alkaa, mutta on hyvä opetella tekemään tietoisesti parempia valintoja ja ymmärtää mitä keittiöönsä kaupasta kantaa. Mitä vähemmän (mieluiten ei ollenkaan) säilöntä- ja lisäaineita, sitä parempi. Sokerin, keinomakeuttajien kuten aspartaamin ja valkaistun vehnäjauhon karsiminen päivittäisestä ruokavaliosta on myös fiksu teko tervyeden kannalta.

Joten nyt jos sun arjessa on yhtäkkiä enemmän aikaa on loistava hetki keskittyä fiksumman ostoslistan suunnittelemiseen! Hyvin suunniteltu on nimittäin puoliksi tehty ja mikä parasta: tällainen ostoslista on usein paljon edullisempi entä ”se perinteisempi” prosessoituja ja säilöntä- + lisäaineilla kyllästettyjä elintarvikkeita sisältävä edeltäjänäsä. Ja sen tiedän ihan kokemuksesta!

<3 Aino

LUE MYÖS:
5 x kivointa kotona / 33 x totuus poikaystävän suusta / Feikki-positiivinen

SEURAA MYÖS:
IG @makelaino / FB RAWinto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.