Hae
Aino Mäkelä

Pohdinnassa: ketokokeilu?

KETOGEENINEN RUOKAVALIO – ENEMMÄN ENERGIAA?

Yksi viime vuoden ehdottomista ”ruokatrendeistä” on ollut ketogeeninen ruokavalio. Ravitsemuksen parissa ja siitä kiinnostuneena kuulun tietysti useisiin aiheeseen liittyviin Facebook-ryhmiin, jotka ovat hyvinkin aktiivisia ja täynnä onnistumistarinoita! On aina mahtava kuulla, että joku on löytänyt elämäntavan ja ruokavalion joka tuo arkeen lisää energiaa ja hyvinvointia.

Kannattaa lukea myös mun aiempi kirjoitus: 
Ketogeeninen ruokavalio – hyväksi vai haitaksi?

Koska ravitsemus on yksi intohimoistani oon jo pitkään miettinyt, että olisi hauska kokeilla ketogeenistä ruokavaliota. Ajatuksen tasolla se toki kuulostaa aika hurjalta: paljon rasvaa ja todella vähän hiilihydraatteja. Tällaiselle pastan rakastajalle se tarkottaisi aikamoista ”ruokaremonttia”!  En todellakaan halua pudottaa painoa, mutta kieltämättä energiaa ei varmaan koskaan ole liikaa – ja sitä ketoilijoissa tuntuu olevan ja paljon!

Nokipannukahvi, kahvielämys

MINÄ & KETOGEENISYYS

Viimeiset vuodet suhteeni ruokaan on ollut hyvin rento. Tiedän mistä mulle tulee hyvä olo ja mistä taas ei. En siis kiellä itseltäni  mitään vaan teen valintoja, jotka tukee mun hyvinvointia – joskus siis myös irtokarkkeja ja jäätelöä 😉 Ruoan punnitseminen ei houkuta, mutta uskon että osaan kyllä maalaisjärjellä rakentaa fiksuja aterioita. Edelleen toteutan pätkäpaastoa, joten sitä jatkaisin tietysti myös ketogeeniselläkin.

Se miten ketogeeninen ruokavalio sopii reissuelämään – sen tiedän, että hieman suunnitelmallisuutta se ainakin vaatisi! Sinällään se myös sopisi tämän vuoden teemaan, joka on säästäminen, sillä ruokailujen suunnittelu on myös hyvä tapa pitää ruokakulut hallinnassa. Kokeiluni haluaisin tietysti tehdä ”puhdasta ketoa” noudattaen eli ruokavalio koostuisi edelleen laadukkaista ja terveellisistä raaka-aineista.

Koen, että rajoitukset on myös niitä jotka saa mun inspiraation valloilleen. Jos ei voi tilata Woltista hampurilaisia niin sellainen reseptihän on tehtävä itse! Ja kun pastaa tekee mieli on mietittävä, miten sen himon tyydyttäisi.. Tämä kokeilu voisi siis saada myös resepti-ideat puhkeamaan kukkaan!

Sen sijaan että miettisin mitä en saa syödä voisin iloita kaikista niistä ihanista raaka-aineista, jotka kuuluvat ketogeeniseen ruokavalioon.

Nautin suuresti haasteista ja tällä kertaa ajattelin ottaa myös poikaystäväni mukaan kokeiluun. Kaksin aina kivempi, eikö? Neljä viikkoa ketogeenistä tuntuu liian lyhyeltä ajalta sillä siinä ajassa keho ei välttämättä edes rasva-adaptoidu, mutta kaksi kuukautta olis varmasti jo hyvä aika jossa näkisi ja tuntisi ruokavalion vaikutukset…

Tässä vielä muutama kysymys, joihin toivoisin vastauksia:

Ootko sä kokeillut ketogeenistä ruokavaliota? HALUAISITKO KOKEILLA?
Tai onko se jo sun elämäntapa?
Kauan adaptoitumisessa meni?
Ja mitkä on sun parhaimmat ketogeeniset ”pikaruoka”-vinkit?

Uteliaisuus taitaa tehdä voiton ja veikkaan, että vielä tammikuun aikana aloitetaan kokeilu. Toki tää vaatii vielä hieman keskustelua kotona, mutta uskon että kun kananmunat ja pekoni on sallittujen listalla on homma poikaystävälle helppo 😉

<3 Aino

LUE MYÖS:
Kannattaako ketogeeninen ruokavalio? / Oikeanlainen ruokavalio / Pätkäpaasto

SEURAA MYÖS:
IG @makelaino / FB RAWinto

4 kommenttia

  1. Eija kirjoitti:

    Moikka Aino,
    Olen ollut ketogeenisella ruokavaliolla toukokuun -19 alusta ja olo on energisöitynyt ruokavalion myötä huimasti. Viimeiset kuukaudet olen ollut ketoa pelkistetymmällä keto-carnivore -tyylin ruokavaliolla.
    Vatsaoireet ovat väistyneet, 20 kg painoa on lähtenyt ja tavoitepaino häämöttää muutaman kilon päässä. Lisäksi unen laatu on parantunut ja aivosumu hävinnyt.
    Käytän ruuanlaitossa lähiruokaringin tuotteita, osa luomua, juustot ja muut satunnaiset hapanmaitotuotteet ostan kaupasta. Huolimatta lihan ja kalan hieman kalliimmasta hinnasta, tämä on taloudellisesti edullisempi elämäntapa, kun turhia ostoksia ei tule tehtyä ja ruokahävikkiä ei tule juuri ollenkaan ja se mikä tulee, niin koirat kiittävät.
    Meillä lempiruokaa on paistettu kyytönjauheliha suolalla, pippurilla ja yrteillä maustettuna, tähän sekoitettuna 1-2 rkl venäläistä hapankaalia ja ei kuin ääntä kohti! Vaihtoehtoisesti jauhelihan sekaan pehmeää vuohenmaitojuustoa, nam!
    Olen kokenut ketogeenisen elämäntavan itselle sopivaksi ja aion jatkaa tätä elämäntapana kieltämättä itseltäni satunnaisia hairahduksia, olo on niin mahtava!

  2. Pinkkis kirjoitti:

    Hei, aloitin Ketogeenisen dieetin 12.8.19. Siirryin VHH-tyylille ehkä joskus loka-marraskuussa. Kiloja on tippunut 12-13 kg ja voin hyvin. Kehonkoostumusmittauksessa on kaikki arvot parantuneet. Viskeraalinen rasvataso on alentunut 3,5 tasoa. Olisi mielenkiintoista tarkastuttaa myös veriarvot.

    Itse ruoka on helpompaa ja nopeampaa valmistaa. Esim. Parsakaalia tai kesäkurpitsa”pastaa” pannulla. Nam!

  3. Tarja kirjoitti:

    Tällä hetkellä olen vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Tämä taival on alkanut ihan vasta. Ajattelin, että olen vhh:lla pari kuukautta ja siirtyisin sitten ketoileen. Kaipaan hyvää oloa ja energisyyttä lisää sekä painonpudotusta. Olen pitkään miettinyt ketogeeninen ruokavalion aloittamista. Olen kuullut siitä niin hyvää kuin huonoakin, mutta enemmän hyvää.

  4. hannamariav kirjoitti:

    Oon ketoillut nyt viime elokuusta asti ja siitä jonkin verran kirjoittanutkin. Mulle tämä vaikuttaa toimivan ihan todella hyvin, sillä oon oppinut mikä sopii omalle vatsalle ja mielelle ja on se painokin pudonnut. Adaptoitumisessa meni ensialkuun n. 1,5kk, mutta tuon jälkeen alkoi ihan kunnolla tapahtua. Nyt n. parin viikon tauon jälkeen ketoon paluu on tuntunut hyvältä ja tuntuu, että kroppa palasi jälleen ihan eri tavalla eloon!

    hanna
    https://hannamariav.vaikuttajamedia.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.