Hae
Aino Mäkelä

Näin pysyn kunnossa – 5+1 helppoa vinkkiä

  1. Säännöllisyys – päivän kaikissa rytmeissä.
    Elämä on helpommin pitää ”omissa hyppysissä”, kun samat kaavat toistuu päivästä toiseen. Kun esimerkiksi herätään, syödään lounas ja rauhoitutaan unille aina suunnilleen samaan aikaan päivässä. Esimerkiksi säännöllinen ruokarytmi auttaa todistetusti painonhallinnassa ja ehkäisee esimerkiksi runsasta iltasyömistä, ja säännöllinen unirytmi puolestaan parantaa unenlaatua sekä päivittäistä vireystilaa.Ainakin itse huomaan aina viikonloppuisin, kun poikkean arkirytmistäni, että syömiset painottuu helposti iltaan ja yllättäen päikkäreille onkin tarve…
  2. Priorisointi.
    Mikä sulla on tärkeää? Mihin haluat panostaa ja keskittyä? Toivon, että kun mietit noita kysymyksiä niin vastaus ”oma hyvinvointi, terveys ja jaksaminen”  kävi edes etäisesti mielessä. Kun priorisoit edellämainittuihin asioihin on motivaatio korkeampi ja ns. oikeita valintoja on helpompi tehdä. Silloin ei tule edes podettua huonoa omaatuntoa, jos perjantai-iltana menee mielummin salille kuin kavereiden kanssa yksille. Vaikka ei se jälkimmäinenkään huono vaihtoehto ole! Kunhan toimit omien prioriteettien ja voimavarojen mukaan 🙂
  3. Lautasen sisältö – ja koko!
    Niin terveyden, hyvinvoinnin kuin oman jaksamisenkin pohjalla on terveellinen, itselle sopiva ruokavalio ja syödä riittävästi – ei liikaa, eikä missään nimessä liian vähän.Oikeastaan ruokavalio vaikuttaa ihan kaikkeen aina meidän mielialoista ihon kuntoon! Kannattaakin muistaa syödä mahdollisimman värikkäästi suosien monipuolisia ravinnon lähteitä maalaisjärkeä käyttäen. Ruoasta ei nimittäin missään nimessä kannata ottaa itselleen turhaa stressiä!

     

  4. Ulkoilu.
    Monet aliarvioi ja vähättelee ”pelkkien lenkkien” vaikutusta painonhallintaan. Mutta uskokaa pois, tunnin kävely raittiissa ulkoilmassa on yllättävän tehokas! Se myös auttaa stressinhallinnassa ja auttaa rentouttamaan, sekä vaikuttaa positiivisesti unenlaatuun.Nyt kun lunta on tullut kivasti, niin voin kertoa että umpihangessa tunnin tarpominen käy todellakin treenistä. Kokeile, jos et usko! 😉
  5. Nautiskelen ja herkuttelen.
    Terveellisiä elämäntapoja ei kannata suorittaa eikä suhtautua niihin pakon lailla. Älä pakota itseäsi harrastamaan liikuntaa, joka ei tunnu susta mielekkäältä tai syö ruokia, joista et nauti. Ne nimittäin luo ihan yhtälailla kuormittavaa stressiä eikä ainakaan lisää kenenkään halua elää terveellisesti.Mun arjessa korostuukin ennenkaikkea nautiskelu ja herkuttelu – ja teen sitä joka päivä, en vain ”silloin kun se on sallittu”. Koska itsestään voi – ja pitää! – pitää huolta niin, että elämä tuntuu nautinnolliselta. Ja uskokaa älkää: kun elää tällä tavalla niin on paljon helpompi elää kultaisella keskitiellä eikä mennä laidasta laitaan kieltojen ja lipsahdusten suhteen.

     

  6. Kohtuus kaikessa.
    Siis ihan kaikessa, myös liikunnassa. Yhä edelleen monet innostuessaan alkaa liikkumaan yhä enemmän ja enemmän – jolloin keho helposti väsyy kuin huomaamatta. On myös aika kiva fiilis, kun viikonloppuna voi juoda vain lasillisen viiniä ja kokonaisen konvehtirasian sijaan nautiskella vain muutaman konvehdin. Toistan itseäni, mutta: jos ei kiellä itseltään mitään, ei tuu liikaa mielitekoja, repsahduksia eikä myöskään tarvetta ”rangaistuksille”.

Sillä eihän tän terveellisesti elämisen pidä mitään jatkuvaa suorittamista ja puurtamista tarvi olla?

Ei ainakaan, jos multa kysytään.

Energistä uutta viikkoa,
<3 Aino

SEURAA MYÖS: IG @makelaino / FB RAWinto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.