Hae
Aino Mäkelä

Näin hoidat flunssaa tehokkaasti & luonnollisesti!

*Sisältää mainoslinkkejä

Näin flunssakierteen ”kulta-aikana” ja itsekin vuosittaisen syysflunssan kärsineenä tahdon jakaa teille mun parhaimmat vinkit tehokkaaseen ja luonnolliseen flunssanhoitoon.

ENNALTAEHKÄISYYN

Paras tapa tautien ennaltaehkäisyyn on pitää vastustuskyvystä huolta läpi vuoden terveellisten elämäntapojen avulla. Värikäs & monipuolinen ruokavalio, reipasta arkiaktiivisuutta, laadukasta unta ja rento mieli – sillä pääsee jo pitkälle! Myös perushygieniasta huolehtiminen eli säännöllinen käsienpesu on yksinkertainen tapa estää pöpöjen kulkeutuminen.

>> Lue lisää vahvan vastustuskyvyn täsmävinkeistä <<

Flunssakauden alkaessa on hyvä varautua jo ennalta tiettyjen luonnonrohtojen voimin. Monelle tuttu C-vitamiini ja sinkki on tutkitusti tehokas apu flunssan ennaltaehkäisyyn, ja etenkin yhdessä punahattu-uutteen kanssa ne on tehokas kolmikko! Punahattu-uutetta eli echinaceaa löytyy sellaisenaan ja sitten on tietty mun lemppari, eli noiden kolmen yhdistelmäsuihke jota on näppärä suihkutella kurkkuun päivittäin. Ja etenkin silloin, kun flunssan ensioireet alkaa ilmoitella itsestään!

KUN TAUTI YLLÄTTÄÄ..

  • HIDASTA TAHTIA heti kun flunssan ensioireet alkaa – jos annat kehollesi hengähdyshetken tarpeeksi ajoissa voi olla, että vältyt pahimmalta! Ainakin liikunta kannattaa unohtaa, sillä fyysisen suorituksen jälkeen vastustuskyky laskee yleensä noin kolmen vuorokauden ajaksi.
  • LEPO on ehdottomasti tärkein lääke flunssanhoidossa. Kun tauti iskee päälle on oltava rehellinen itselleen ja riisuttava se supernaisen/miehen viitta harteilta, ja käpertyä sängyn pohjalle sairastamaan.
  • NAUTI RUNSAASTI NESTEITÄ niin kuumaa kuin kylmääkin! Runsas juominen saa aineenvaihdunnan hyrräämään ja kuona-aineet kulkeutumaan nopeammin pois kehosta.
  • NAUTI HELPOSTI SULAVAA RUOKAA jotta elimistöllä ei mene turhaa energiaa ruansulatukseen. Esimerkiksi keitot ja smoothiet ovat erinomaista ruokaa sairastuvalla ja niihin saa piilotettua ties mitä arvokkaita ravinteita pöpöjen tappamiseksi!
  • TERÄSTÄ LUONNON ROHDOILLA niin juomat kuin ruoatkin! Kipeänä kannattaa tankata antioksidantteja niin marjoista ja viherjauheista kuin kurkumasta ja pakuristakin. Tutkitusti tehokas luonnon oma flunssalääke inkivääri sopii niin smoothieen, keitto- ja pataruokiin kuin myös teejuomienkin joukkoon. Potkua antava chili vauhdittaa aineenvaihduntaa ja antaa pöpöille kyytiä, joten suosittelen valmistaan herkullisen kuuman juoman antioksidanttirikkaasta raakakaakaosta ja chilistä!
  • LISÄRAVINTEISTA hyödyllisiä on D- & C-vitamiini, sinkki ja kurkumiini, jotka voivat tutkitusti lyhentää flunssan kestoa.

VÄLTÄ JÄLKITAUDIT

Muista antaa itsellesi myös aikaa palautua flunssasta ja pukeutua lämpimästi . Jos olet viikon kipeänä on sen jälkeen hyvä olla viikko urheilematta – jos olet kipeänä kaksi viikkoa, silloin myös lepoa kannattaa jatkaa kahden viikon ajan. Flunssaisena urheilu ei ole yhtään fiksua ja voi pahimmillaan johtaa sydänlihastulehdukseen.

Kannattaa siis parannella huolella eikä kiirehtiä! Ainakin itse mielummin maltan levätä sen sijaan, että ottaisin riskin sairastua uudelleen – ja silloin treenitauko pitenisi taas entisestään.. 😉

Miten sä pidät huolta itsestäs flunssakaudella?

<3 Aino

SEURAA MYÖS:
IG @makelaino / FB RAWinto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.