Hae
Aino Mäkelä

3 askelta kohti hyvinvointia

Näin vuoden alussa monella on varmasti edessä jonkinlainen elämäntapamuutos/-remontti ja mä haluankin tsempata teitä kaikkia parhaalla mahdollisella tavalla, jotta saisitte hyviä eväitä omalle matkallenne kohti hyvinvoivaa arkea!

Mä haluan aina rohkaista ihmisiä aloittamaan jostain pienestä, helposta ja sellaisesta asiasta jonka kokee itselleen mahdolliseksi toteuttaa. Omaa elämää ei kannata edes yrittää muuttaa kertaheitolla ylösalaisin sillä siinä ei mee yleensä kuin sekaisin – sekä kroppa, että pää. Itsekuri ei ole avain hyvinvointiin eikä asioiden kieltäminen itseltään yleensä ole se keino joka johtaa pysyvään elämäntapamuutokseen. Mä uskon että juuri niiden pienien valintojen kautta on mahdollista löytää ne tekijät, jotka tekee omasta arjesta energisempää ja onnellisempaa!

KOLME VINKKIÄ HYVINVOIVAAN ARKEEN

Multa on usein kysytty, että mitkä ois ne mun kolme neuvoa jotka haluaisin antaa ihmisille jotta ne vois paremmin. Kysymys on niin hyvä, että innostuin jakamaan ne neuvot nyt myös teillekkin! Kysymyshän on siinä mielessä hauska, että siihen ei oikeastaan ole yhtä oikeaa vastausta sillä se mikä toimii mulle, ei toimi välttämättä yhdellekkään teistä. Sen vuoksi haluaisinkin, että sä jakaisit meille muille omat neuvot kommenttiboksin puolelle!

  1. Panosta unenlaatuun ja palautumiseen. Tämän oon oppinut itse kantapään kautta ja tiedän, että mitä paremmin nukun ja palaudun päivän haasteista sitä paremmin kehityn, opin ja jaksan omassa arjessani. Kun aamulla herää virkeänä sujuu koko päivä paljon kevyemmin, ajatus kulkee niin töissä kuin opiskellessakin, treeneissä riittää energiaa ja kaikki pienet vastoinkäymisetkin tuntuu helposti selätettäviltä. Samalla myös esimerkiksi ruokarytmit ja kummalliset himotukset pysyy poissa, kun hormonit on suhteellisen tasapainossa!
  2. Pidä huolta suolistosta ja siitä, että se mitä syöt myös imeytyy. Jo pitkään on tiedetty, että suolistossa sijaitsee toiset aivomme ja siellä muodostuu mm. jopa noin 90% serotoniinista, joka mielihyvähormoni ja se tunnetusti vaikuttaa positiivisesti mielialan lisäksy myös ruokahaluun. Oireileva vatsa heikentää elämänlaatua, vaikuttaa negatiivisesti suorituskykyyn ja voi jopa rajoittaa meitä tekemästä asioita, jotka tuottaisi meille iloa.
  3. Keskitä ajatuksesi positiivisuuteen ja yritä minimoida henkisen, negatiivisen stressin määrä. Niitä ovat muun muassa huonot ihmissuhteet ja valittaminen asioista, joille et yksinkertaisesti mahda mitään! Positiivisuus on hyvin pitkälti kiinni omasta asenteesta kiinni. Siitä, miten itse haluaa asiat nähdä ja miten haluaa niihin suhtautua. Keskittymällä positiivisiin asioihin (esimerkiksi painonpudotuksessa kuinka energinen ja virkeä olo puhtaan ruoan syömisestä tulee vs. miettimällä jatkuvasti mitä kaikkea ”ei saa” syödä) kohennat huomaamattasi omaa elämänlaatuasi ja luot itsellesi aivan uudenlaisen todellisuuden. Sellaisen, jossa kaikki on mahdollista – tai ainakin edes vähän kivempaa!

Mitkä ois sun kolme neuvoa, jotka haluaisit jakaa meille muille? 

<3 Aino

LUE MYÖS:
Pohdinnassa: ketokokeilu? / Lupauksia uudelle vuodelle / Tehokas suorittaja

SEURAA MYÖS:
IG @makelaino / FB RAWinto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.