Aino Mäkelä

Kevyt harrastusviikonloppu

Tervetuloa mukaan meidän viime viikonlopun reissulle Tallinnaan ja Riikaan, jossa käytiin kahdessa eri koiranäyttelyssä mun ystävän Suskin kanssa. Viikonloppu oli ikimuistoinen, enkä tuu varmaan ikinä unohtamaan sitä.

12:15 Aloitettiin Ismon kanssa matka epätyypillisesti matkaamalla bussilla Jyväskylästä Helsinkiin. Bussimatka oli Ismolle ensimmäinen ikinä ja mä vähän jännitin, että miten se sujuu – mutta ihan turhaan! Ismo todisti jälleen olevansa rento reissukaveri, vaikka bussissa olikin ilmastointi rikki ja siten aivan tuskaisen kuuma.

17:00 Vihdoin perillä Helsingissä! Aurinko paistoi ja lämpötila hipoi kahtakymmentä, joten päätettiin odottaa Suskia ulkona. Tilasin Woltista itselleni sushiburriton ja kuuntelin Harry Potter -äänikirjaa Ismon syödessä puruluuta ja viihdyttäen ohikulkijoita. Oli aivan mieletön kesäfiilis!18:30 Pakkauduttiin Suskin autoon ja ajettiin laivaan – ja vihdoin kohti Tallinnaa!

20:50 Saavuttiin hotellille ”muutaman muun” suomalaisen koiraharrastajan tavoin. Ja hotellin respassa odotellessani tajusin että mun lompakko ei ollutkaan enää mun taskussa, missä sen luulin olevan…

21:30 Ulkoilun ja hetken hengähdyksen jälkeen oli vuorossa Ismon pesu ja puunaus – johon ei onneksi mennyt kauaa! 😀 Sen jälkeen nopeasti itse suihkuun ja unille!

8:00 Herätys. Yö  meni aika huonosti nukkuessa – kuten lähes aina ennen näyttelyitä. Jännitän, vaikka en itse aina sitä tiedostakkaan. Onneksi meidän vuoro on vasta puolen päivän jälkeen, joten sai nukkua edes vähän pidempään.

8:02 Muistin, että on Ismon ensimmäinen syntymäpäivä! Muutamat extrarapsutukset ja herkut heti aamusta, minkä jälkeen oli alettava toimimaan.

8:10 Koirien kans ulos, minkä jälkeen oli laitettava oma naama ojennukseen.

8:30 Sitten aamupalalle ja pikaiselle shoppailukierrokselle – ilman sitä lompakkoa, joka ei edes ollut autossa minne olin ajatellut sen jääneen…

10:10 Sitten ei muuta kuin tavaroiden pakkaus, koirat valmiiksi ja kohti näyttelypaikkaa! Ajomatkan aikana suljin pankkikortit ja tilasin uudet. Ärsytti.

10:45 Saavuttiin näyttelypaikalle ja olin varma, että päivästä tulee katastrofi. Onneksi useampikin mun ystävistä oli matkannut Tallinnaan ja pikkuhiljaa hyvässä seurassa unohdin kadonneen lompakon ja lopetin turhan stressaamisen.
11:45 Ensimmäisenä vuorossa oli mun ystävien koirat, jotka putsasivat pöydän olemalla ROP&VSP! Sain ottaa päivän ensimmäiset juoksuaskeleet, kun hyppäsin hihnan päähän Rodun parhaan valintaan – oli niin kiva olla avuksi ja olla osa toisten onnea ja hienoa päivää <3

12:20 Pikkuhiljaa aloin jännittämään Ismon vuoroa. Harjasin turkin läpi ja leikittiin kehän laidalla vuoroamme odotellessa. Samalla tutustuin erääseen mukavaan suomalaisnaiseen – terkkuja, jos näet tän! – ja muistin kuinka kiva tää harrastus onkaan, kun meitä kaikkia yhdistää sama mielenkiinnon kohde: koirat.

12:24 Vihdoinkin Ismon vuoro. Ismo oli täynnä energiaa ja esiintyi niin reippaasti ja kauniisti, olin siitä ihan älyttömän ylpeä. Ensiksi Ismo voitti juniori-SERTin ja valittiin Rodun parhaaksi junioriksi – minkä jälkeen vielä Rotunsa parhaaksi! Huh huh. Yhdellä sanalla kuvailtuna fiilis oli tosi hieno.

13:20 Jeejee! Myös meidän matkaseuralainen Karma valittiin Rotunsa parhaaksi! Meillä oli siis tuplasti syytä jäädä vielä iltapäivän ryhmäkehiin 🙂

13:25 Vihdoinkin heti aikaa hengähtää aamun jälkeen. Suski lähti hakemaan meille ruokaa läheisestä ostoskeskuksesta ja mä jäin katsomaan kultaisia noutajia, joissa Ismon kasvattajien koira vielä kilpaili.

14:20 Jes! Myös kultainen noutaja Martta oli ROP! Kaikilla oli siis tosi hieno päivä ja fiilis oli ihan katossa. Kultaisten noutajien jälkeen mentiin Ismon kanssa ulkoilemaan ja rentoiltiin vielä hetki ennen ryhmäkehien alkua.

15:55 On meidän ryhmän vuoro. Ja mitä tapahtuikaan.. Ismo voitti ryhmän!!! Aivan uskomatonta ja oltiin Ismon kanssa molemmat niin iloisia, ettei oikein tiedetty miten päin olla.

17:55 Pitkän odottelun jälkeen kaikki ryhmät oli arvosteltu ja vihdoin oli aika valita koko näyttelyn kaunein koira kaikkien ryhmävoittajien keskuudesta. Tää oli mulle itselleni historiallinen hetki, sillä en oo koskaan ennen ollut oman koiran kanssa Best in Show -kehässä, ellei pentunäyttelyitä lasketa. Ismo oli jo vähän väsynyt, mutta tsemppas tosi hienosti ja esiintyi kauniisti, kuten aina.

18:05 ..on aika kuuluttaa Best in Show -tulokset. Ja yllätys oli suuri, kun Ismon kuulutettiin olevan Best in Show 3! Eli koko näyttelyn kolmanneksi kaunein! Wau. Pelkkä ajatuskin vetää edelleen sanattomaksi. Aivan uskomattoman hieno saavutus vuoden ikäiseltä koiralta ja tuun muistamaan sen hetken ikuisesti.

18:15 Suski oli näppärästi pakannut jo tavarat ja vienyt suurimman osan autoon, joten päästiin lähtemään suoraan Best in Show -kehästä kohti meidän seuraavaa määränpäätä: Riikaa. Edessä oli vielä vajaa neljän tunnin ajo..

20:30 Ylitettiin Latvian raja ja pysähdyttiin ulkoiluttamaan koiria. Pikkunälkä alkoi kiusaamaan, joten juhlan kunniaksi ostettiin huoltoaseman Hesburgerilta jäätelöt iltapalaksi.

22:45 Vihdoinkin päästiin perille Riikaan ja loppuillan ohjelma oli selvä: pesulle ja nukkumaan.

6:45 Herätys. Apua, miten paljon väsytti! Enkä vieläkään oikein uskonut, että kaikki mitä eilen tapahtui oli totta.

7:15 Oltiin tehokkaita ja saatiin itsemme nopeasti lähtökuntoon, ja päästiin starttaamaan matka kohti näyttelypaikkaa.

8:00 Näyttelypaikalla etsin käsiini aamukahvin – joka oli taas kerran tosi pahaa! En voinut olla miettimättä, että voiko paikalliset oikeasti tykätä siitä vai tilaanko sen kerta toisensa jälkeen väärin.. Join kuitenkin pahan kahvini ja aloitettiin koirien puunaaminen kehäkuntoon.9:03 Ismon vuoro oli aamulla heti toisena ja tuloksena taas hienosti Rotunsa paras kera juniorisertin! On se vaan uskomaton koira.

9:18 Jes! Myös meidän matkaseuralainen Karma oli Rotunsa paras! Koko reissun saldona molemmille koirille kaksi ROPia ja kaksi SERTIÄ kaikilla muilla herkuilla! Ei olis voinut hienommin mennä 🙂

9:20 Sitten taas liikkeelle. Nopeasti tavarat kasaan ja takaisin kohti hotellia. Matkalla tosin pysähdyttiin ottamaan kivoja kuvia koirista palkintojen kera 🙂

10:00 Hotellilla mentiin ensimmäisenä herkulliselle aamupalalle syömään itsemme kylläiseksi.

11:00 Aamupalan jälkeen käytiin pakkaamassa  loput tavarat huoneesta ja lähdettiin ajamaan takaisin kohti Tallinnaa. Matkalla päälle osui muutama isompi sadekuuro, mutta muuten matka meni tosi kivuttomasti.

15:55 Saavuttiin satamaan juuri ajoissa, vaikka hetken aikaa näytti jo hieman siltä että saatetaan myöhästyä.

16:00 Tajusin, etten edes muistanut mun lompakon kadonneen. Se tuntui täysin merkityksettömältä näin hienon viikonlopun jälkeen!

16:30 Laiva lähti kohti Helsinkiä. Haettiin laivalla reissun neljäs paha kahvi, joka oli taas ihan hirveän makuista – ja meni suoriltaan roskiin.18:30 laiva saapui Helsingin satamaan ja puoli tuntia myöhemmin päästään aloittamaan kotimatka.

18:50 Pysähdyttiin pikaisesti – koirat jaloittelemaan ja itselle ruokaa. Ja sitte viimeiselle etapille!

22:22 Vajaan 1300 kilometrin jälkeen päästiin onnellisena ja väsyneenä kotiin. Huhhuh mikä reissu!

Alkuperäisen suunnitelman mukaan meidän laiva olis lähtenyt kohti Helsinkiä vasta 22:30 eli oltais oltu kotona kuusi tuntia myöhemmin – eli aamulla neljän aikaan! Onneksi oltiin kerrankin järkeviä ja jätettiin ryhmäkilpailut väliin.

Että tälläisia ne meidän harrastusviikonloput on. Rankkoja, mutta niin antoisia ja täynnä muistoja! En oikein vieläkään oo käsittänyt mitä lauantaina oikein tapahtui ja kuinka hienosti Ismo menestyi – ja tajuan varmaan vasta Ismon BIS-juhlissa, joita mun ystävät oli jo alkaneet suunnittelemaan. Ihana Ismo ja ihanat ystävät. Tälläisessa seurassa sitä matkais vaikka maailman ääriin <3

Ja jos joku miettii, että mitäköhän koirat näistä reissuista tykkää niin voin sanoa, ettei tälläisiä reissuja tehdä koirien kanssa joille tää touhu olis vastenmielistä. Ismo rakastaa matkustamista ja on aina pyrkimässä autoon, jos vaan mahdollista. Se myös nauttii suuresti huomiosta ja näyttelyissä se tietääkin olevansa paras – ja sen näkee! Ja kukas nyt ei tykkäis saada paljon herkkuja ja nukkua öitä hotelleissa? 😉 Heh.

<3 Aino

Päivittäistä inspiraatiota ja oivalluksia mun muissa kanavissa:
IG @makelaino
FB RAWinto

1. Saimi kirjoitti:

Makeeta Ismo ?. Olet kyllä komea poika ?. Emäntä voi olla sinusta tosi ylpeä ❤

2. Eveliina kirjoitti:

Hienoa! ja Onnea 🙂 Ihana lukea näitä kun näitä ei oikein kuin koira/näyttely tyypit tajua. 😀 Hienoja kokemuksia!

• Aino kirjoitti:

Kiitos!! Ja oli kyllä mieletön kokemus, ei tuota tuu varmasti ikinä unohtamaan <3 Ja joo, mä kans mietin että kuinkakohan monelle iso osa postauksesta meni ihan ohi.. 😀 Töissä aina selitän kaikille, että koiranäyttelyissä on ensin koulujen kilpailut (rotukehä), sitten piirinmestaruus (ryhmät) ja lopuksi kansalliset (BIS) kisat ja jotenkin tuntuu, että se on ollut helppo ymmärtää 😀