Hae
Aino Mäkelä

Kuinka paljon on riittävästi?

Kesä on ohi ja syksy alkaa – aika monelle se tarkoittaa takaisin rutiineihin palaamista, ryhtiliikettä ja kesäkilojen karisuttamista. Ei siis ihmekkään, että viime viikkoina kuntosaleilla on riittänyt vipinää ja maitorahkan kulutus on kasvanut. Tai jospa ei sittenkään…Voitaisko me jo vihdoin päästä yli tästä pinttyneestä laihdutusmallista?

Se olis ihanaa! Fitnessurheilijoiden vahva somepresenssi valitettavasti edelleen huijaa monia ja saa uskomaan, että mitä enemmän treenaa ja mitä vähemmän syö niin sitä paremmalta näyttää.

”Syö vähemmän kuin kulutat”

Jos ajatellaan asioita yksinkertaisesti ja mustavalkoisesti laihtuminen tapahtuu, kun ihminen syö vähemmän kuin kuluttaa. Ahh, miten helppoa! No ei ole, jos olis niin laihduttaminen ei olis vaikeaa eikä ihmiset hurahtais erilaisiin trendidieetteihin hoikemmasta olemuksesta haaveillessaan. Ihminen kun ei ole kone eikä yksinkertaistettu mustavalkoinen totuus ikinä päde kaikkeen – ei tähänkään.

Yksi syy siihen miksi tuo yksinkertainen ohje ei toimi on se, että monet tuntuvat tulkitsevan sen ”mitä enemmän liikut, sitä enemmän ja nopeammin laihdut”. Ai mistäkö tiedän? Siitä, että olen itse tehnyt saman – ja tunnen aika monta muutakin, puhumattakaan samanlaisia esimerkkejä joita näen Facebookissa ja Instagramissa päivittäin. Se johtuu yleensä siitä, että tuloksia halutaan nopeasti!

Mutta kuten jo moni tietää, niin oikotietä onneen ei ole.

Kuinka paljon on tarpeeksi?

KUINKA PALJON LIIKUNTAA ON TARPEEKSI?

Kuten tunnustin, oon itsekkin liikkunut ihan mielettömiä määriä halutessani laihtua – parhaimillaan muistaakseni 14 tuntia viikossa! Silloin kaikki vapaa-aika taisikin kulua liikunnan parissa, vaikka muistikuvat niiltä ajoilta onkin aika vähissä. Siksi tää kysymys onkin mulle niin tärkeä ja merkityksellinen, sillä oon oppinut siihen vastauksen kantapään kautta, kärsittyäni ensin vuosikausia ylikuormituksesta ja sen aiheuttamista haittaoireista.

Sopiva määrä liikuntaa onkin se, mistä kerkeät palautua.

Ja se pätee olipa motivaatiosi treenaamiseen sitten mikä tahansa. Kuulostaa helpolta ja sitä se onkin, kunhan vain on rehellinen itselleen! Liiallinen treenaaminen ei hyödytä ollenkaan, jos se vain kuormittaa entisestään. Kaiken A ja O on siis palautuminen, sillä se myös pitää huolen siitä että aineenvaihdunta hyrrää onnellisena ja tehokkaasti. Liiallinen kuormitus on synonyymi stressille, joka puolestaan saa elimistön pitämään kaikesta mahdollisesta ravinnostaan tiukemmin kiinni jolloin kilotkaan ei pääse karisemaan.

Kukaan ei voikkaan määrittää sitä, mikä on oikea määrä liikuntaa – se riippuu omista voimavaroista ja resursseista. Siitä, miten kuormittavaa arki on jo itsessään ja kerkeääkö siitä edes palautua? Liikunta on toki hyvää vastapainoa kuormittavalle arjelle, mutta silloin liikunnan on oltava kevyttä ja palauttavaa.

Mun omassa arjessa tällä hetkellä kun töitä tulee tehtyä päivittäin kahdeksan tuntia, kahtena iltana viikosta harrastetaan koirien kanssa, viikonloput menee joko reissussa tai koulussa ja on vielä etäsuhdekkin niin aikaa treenaamiselle ei ihan hirveästi jää. Tai sanotaan näin: aikaa kyllä varmasti järjestyis, mutta en tee kompromisseja palauttavan yöunen suhteen. Reissujen jälkeen tärkeintä on saada kertynyt univelka kuitattua ja sen jälkeen voikin sitten miettiä treenejä, joita viikkoon mahtuu yleensä kolme. Kiireisimpinä viikkoina kaksi ja hyvinä neljä. Ja tiiättekö mitä? Se on ihan älyttömän hyvä määrä se! Just mulle passeli.

Liikunnan suhteen mun mielestä pätee yks sääntö:
Less is more.

<3 Aino

LUE MYÖS:
Ikuinen laihduttaja? / Näin treenaan: ennen & nyt / Näin motivoin itseni liikkeelle

SEURAA MYÖS:
IG @makelaino / FB RAWinto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.