Hae
Aino Mäkelä

Epänormaali väsymys?

Nyt kun eletään virallisesti vuoden pimeintä kuukautta, ajattelin nostaa esille yhden blogini luetuimmista kirjoituksista koskien epänormaalia väsymystä. Toivon, että tämä kirjoitus voisi auttaa juuri sinua, joka kamppailet epänormaalin väsymyksen kanssa <3

Jo kaksi vuotta sitten ajattelin oman väsymykseni olevan epänormaalia. Mun keskittymiskyky oli heikko ja aina kotiin päästyäni mun teki mieli mennä päikkäreille – ja vaikka kuinka nukuin, tuntui ettei mikään uni riittänyt korjaamaan sitä väsymyksen tunnetta. Ja vaikka kuinka treenasin homma tuntui lähes poikkeuksetta tosi tahmealta ja tuntui kestävän ikuisuuden, ennen kuin lihakset oli valmiina uuteen rasitukseen.

Muistan miten epänormaalilta ja epäreilulta se silloin tuntui.

Jo silloin päädyin luontaistuotekauppaan hakemaan rautalisää ja terveellisen ruokavalion tukena lyhyt rautakuuri saikin ihmeitä aikaan mun voinnissa ja olemuksessa! Nyt, kun aihe nousi tänä syksynä taas pinnalle aloin ajattelemaan taas omaa tilannettani – ja tajusin, että ihmeellinen väsymys oli ollut taas läsnä jo pidemmän aikaa. Viimeisimmän rautakuurini otinkin nyt syksyllä ja sen seurauksena tunnen olevani taas entistä enemmän elossa.

RAUDANPUUTE ONKIN YKSI YLEISIMMISTÄ PUUTOSTILOISTA, VAIKKA SIITÄ ONKIN TÄHÄN ASTI PUHUTTU HYVIN VÄHÄN.

Raudan puute koskettaa erityisesti naisia, sillä me menetetään rautaa kuukausittain kuukautisten mukana sekä myös raskauden ja imetyksen aikana. Monesti raudanpuutos saattaa aiheutua jo murrosiässä kasvupyrähdyksen ja kuukautisten alkamisen myötä. Vaikka suomalaisilla raudanpuutos on yleensä gynekologinen tai suolistoperäinen, niin näiden lisäksi myös kasvissyönti ja vegaanius sekä runsas liikunnan harrastaminen lisäävät raudanpuutteen riskiä.

Raudanpuute on salakavala sillä sen oireet usein kehittyvät aivan huomaamattamme, minkä vuoksi eroa omassa olossaan ei välttämättä edes huomaa – ennenkuin seinä tulee vastaan. Oireet on myös hyvin samantyyppisiä kuin kilpirauhasvaivoissa, joten syytä saatetaan yleensä etsiä väärästä paikkaa.

Vaikka tyypillisesti ajatellaan, että anemia ja alhainen hemoglobiini olisivat merkkejä raudanpuutteesta, niin asia ei ole aivan niin mustavalkoinen. Raudanpuute on nimittäin mahdollinen, vaikka hemoglobiiniarvot olisivat kunnossa sillä keho hyödyntää ensin varastoraudan. Tämän vuoksi rautavarastot voivat kulua hyvinkin alhaisiksi vaikka hemoglobiini olisikin viitearvojen mukainen. Tämän vuoksi raudanpuutteen arvioimisen kannalta on tärkeää mittauttaa myös varastorauta.

MIKSI OMISTA RAUTAVARASTOISTA TULISI PITÄÄ HUOLTA?

Rauta on elintärkeä hivenaine, joka on erityisen tärkeä hemoglobiinin muodostumiseen sillä se saa hapen kulkemaan kehon eri osiin. Jo se fakta yksistään varmasti riittää kertomaan, kuinka tärkeä sen rooli on elimistössämme. Raudanpuute onkin elimistöllemme omanlainen stressitilansa.

Yleisin raudanpuutteen oire on väsymys, sillä jos kudoksilla ei ole riittävästi happea keho tuntuu voimattomalta eikä se myöskään pääse rentoutumaan normaalisti. Hapeton keho voi oireilla myös heikotuksena, keskittymiskyvyn puutteena sekä ahdistuksena ja stressinä. Kehon välittäjäaineiden säätelyn heikentyessä voi ilmetä myös masentuneisuutta. Hapeton keho voi oireilla myös päänsärkynä ja yleiskunnon laskuna, sekä luonnollisesti myös huonona palutumisena. Raudanpuute vaikuttaa negatiivisesti myös hedelmällisyyteen.

NÄIN PIDÄT HUOLEN RIITTÄVÄSTÄ RAUDAN SAANNISTA

Omat ferritiiniarvot kannattaakin mittauttaa, jos niistä on yhtään huolissaan tai kuuluu riskiryhmään. Itse aloitan rautalisän aina, jos epämääräinen väsymys on jatkunut epänormaalia pidempään – mulla kun on runsaat kuukautiset, suolistosairaus ja hyvin kasvispainotteinen ruokavalio.

Ravinnossa hyviä raudan lähteitä on liha, kala, nokkonen, merilevä, herneet, linssit, pavut, kikherneet ja siemenet. Kuitenkin eläinperäinen rauta imeytyy huomattavasti kasvikunnan rautaa paremmin, joten kasvis- ja vegaaniruokavaliota noudattavien kannattaa kiinnittää huomiota rauta-arvoihin ja käyttää myös rautalisää! Laadukkaita rautalisäravinteita löydät FitnessFirstiltä. On myös hyvä muistaa, että C-vitamiini ja fermentoidut ruoat parantaa raudan imeytymistä, joten niiden nauttiminen on tästäkin syystä erittäin suositeltavaa!

Energistä ja hyvinvoivaa marraskuuta teille kaikille,
<3 Aino

LUE MYÖS:
8 vuotta – 8 faktaa / Vegaaninen mac’n cheese / Viime viikon ruokalista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.